1 av 4 svenskar planerar köpa smarta hemprodukter under året.
Smarta produkter för hemmet är inte längre någonting som endast lockar den teknikintresserade.
Nära en fjärdedel av svenskarna planerar att köpa en smart hemprodukt under det kommande året och den största anledningen är bekvämlighet. Det visar en undersökning av Sifo på uppdrag av Netatmo.
Svenskarnas hem blir allt smartare. Nära en fjärdedel (23%) av svenskarna planerar att köpa en smart hemprodukt under det kommande året. Hela sex av tio (57%) äger sedan tidigare en smart hemprodukt, det visar en undersökning av Sifo utförd på uppdrag av Netatmo.
– Vi ser att en hel del svenskar idag äger någon smart hemprodukt och siffran ökar snabbt. Det handlar allt från produkter som säkrar hemmet med smarta kameror till olika sätt att spara på elräkningen och minska kostnaderna i hemmet. Vi är glada att se att utvecklingen går åt rätt håll och att folk är intresserade av smarta lösningar till nya utmaningar, säger Fred Potter, VD och grundare av Netatmo.
Resultaten skiljer sig runt om i landet. Personer från storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (28%) är mer benägna än övriga landet (21%) att köpa en smart hemprodukt under det kommande året. Män planerar i något högre utsträckning än kvinnor att köpa nya smarta hemprodukter, 29 procent av männen har sådana planer jämfört med 17 procent av kvinnorna.
Bekvämlighet viktigare än teknikintresse
Framförallt är det bekvämligheten som lockar svenskarna till att välja smarta hemprodukter – 39 procent uppger att de kan tänka sig att köpa en smart hemprodukt av bekvämlighetsskäl. Även bland de som redan äger smarta hemprodukter går bekvämlighet före teknikintresse som köpanledning. Närmare sex av tio (57 procent) av de som äger en smart hemprodukt uppger bekvämlighet som anledning, medan teknikintresse uppges av 27 procent.
– Det är inte längre endast teknikintresserade som använder smarta produkter. Marknaden och användarna är så pass mogna att smarta produkter har kommit att bli en – ofta nödvändig – del av vår vardag, säger Fred Potter.
Smarta belysningsprodukter, säkerhetsprodukter, hushållsapparater och högtalare är de produktkategorier som konsumenterna i landet till allra högst grad planerar att köpa.
Det franska företaget Netatmo är ett ledande företag inom det smarta hemmet och utvecklar enkla och smarta lösningar för ett säkrare och bekvämare hem. Företaget firar i år tio år av innovationer och tog tillsammans med Kantar SIFO tillfället i akt att undersöka svenskarnas attityder till det smarta hemmet.