Sökfunktionen på en e-handelssajt är mycket viktig för att det ska resultera i köp.
Här ger Philip Carl, Nordenchef på IT-tjänsteföretaget Endava, fyra tips till e-handlare för en enkel och effektiv sökfunktion.
Philip Carl-Olika undersökningar tyder på att det är viktigt med en så smidig upplevelse som möjligt, där sökupplevelsen spelar en stor roll. Det är särskilt viktigt i Sverige där en stor del av svenskarna e-handlar, säger Philip Carl.
Produktsökningar på en e-handelssajt är mer än tre gånger så sannolikt att resultera i köp jämfört med när det inte sker någon produktsökning, enligt en undersökning av WebLinc. Och enligt en undersökning av SalesForce anser fyra av fem kunder att deras upplevelser hos ett företag är lika viktig som dess produkter och tjänster.
Här är fyra tips kring sökstrategier som kan förbättra användarupplevelsen och öka chansen till köp:
Integrera online- och offlinehandel
Online- och offlinehandel behöver synkroniseras. Om en sökning görs i butiken, se till att kunderna inte behöver leta efter produkten igen när de återvänder hem för att fortsätta sökningen (och vice versa). Skicka ett personligt SMS till kunden och använd det fullständiga produktnamnet så att det stannar i kundens minne. En användarvänlig sökupplevelse uppstår när kunderna kan komma åt den via alla kanaler.
Tydliga förklaringar
Genom att förutse vanliga stavfel eller felaktiga söktermer kan man förbättra sökupplevelsen för kunder. Ett exempel är att när en kund söker efter “tee shirts” så kan en optimerad sökmotor föreslå “t-shirts” och visa lämpliga produkter. För att förbättra träffsäkerheten kan man också använda synonymer för produkter. Genom att klargöra missförstånd och erbjuda hjälp vid vanliga felstavningar eller missade ord går det att förbättra kundens sökupplevelse och underlätta köpprocessen.
Läs kundernas tankar
Genom att erbjuda kategorier, populära sökningar och relaterade produkter, kan sökmotorer fungera som kunniga försäljningsassistenter online. Tänk på vad kunden kan behöva förutom den produkt de söker efter, och ge förslag på relaterade produkter eller tillbehör som kan vara av intresse. Den fungerar så som en kunnig försäljningsassistent hade gjort i butik, och gör sökupplevelsen snabbare och smidigare för kunderna.
Eliminera återvändssidor
Det är viktigt att eliminera återvändsgränder i köpprocessen. Kunder vill inte se felmeddelanden som “404 error” eller “denna produkt finns inte längre i lager”. Det innebär ofta att kunder avbryter sina köp och leta efter alternativ på annat håll. Nära tre av fyra (74%) besökare lämnar omedelbart webbplatsen när de möts av ett 404-fel, enligt Sitecore. Minska den risken genom att erbjuda synonymer, alternativa produkter och uppdateringar av produktlager för närliggande butiker. Det hjälper till att hålla kunderna engagerade och göra deras shoppingupplevelse så smidig som möjligt.
– Förbättrad sökbarhet för e-handelssajter är en investering i kundernas tid och i varumärket. Genom att använda rätt strategier kan företag bygga smidiga och effektiva sökupplevelser, vilket är avgörande för positiva kundupplevelser, säger Philip Carl.