Digitaliseringen håller på att förändra hur vi beter oss i våra hem.
BSH Home Appliances, som tillverkar Siemens hushållsapparater, lanserar därför tillsammans med Techstars programmet “BSH Future Home Accelerator Powered by Techstars”. Från och med den 23 juli till den 14 oktober är det möjligt att ansöka till programmet, som vänder sig till startups som jobbar med digitala affärsmodeller runt det uppkopplade köket i framtidens hem. De startups som väljs ut får fokuserad coachning och tillgång till ett brett nätverk av mentorer, experter och investerare från BSH och Techstars.
“BSH, som ett Hardware+bolag, planerar att bli branschledare inom digitala tjänster för det uppkopplade köket. Hur väl vi lyckas med det beror till stor del på hur vi utvärderar, utvecklar och ökar tillväxtmöjligheterna för nya digitala affärsmodeller. För detta behöver vi skaffa oss digitala förmågor utöver det vi har idag”, säger Karsten Ottenberg, CEO för BSH Home Appliances Group.
“Framtidens hem” på tre månader
BSH och Techstars, ett bolag som specialiserat sig på startups, kommer att coacha tio unga bolag fram till 2021. Ansökningsperioden för den första omgången startar den 23 juli. Startups med idéer om digitala tjänster och disruptiv teknologi i det framtida hemmet hittar mer information om programmet och ansökningsprocessen här: www.BSHAccelerator.com. De tio bästa teamen kommer att bjudas in till ett tre månader långt accelerator-program i München i början av 2019. Tillsammans med mentorer från BSH och Techstars, kommer de att vidareutveckla sina strategier, lansera pilotprojekt och vässa sina affärsmodeller.
“Entreprenörer kommer att på bara tretton veckor avsluta en process som normalt sett tar över ett år,” säger Mario Pieper, chef för BSH’s digitala affärsenhet.
Sverige fokusland
BSH ser de nordiska länderna som fokusländer för innovation, och sätter stor förhoppning till ansökningar från startups i Sverige.
”Tidigare i år genomförde vi ett framgångsrikt Hackathon för våra uppkopplade produkter i Stockholm, och vi hoppas nu att så många svenska startups som möjligt anmäler sig till vårt globala mentorprogram, så att vi kan fortsätta bidra till den globala innovationen från nordiskt håll”, säger Maja Wikman Ulrich, kommunikationschef för BSH i Norden.