Scandic Hotels gör i spåren av pandemin en stor nysatsning på hybridmöten för att fortsatt vara det självklara valet för möten och konferenser.
Under januari implementerar bolaget nya sätt, i tre olika nivåer, för att uppnå en stark bredd för digitala möten på samtliga 85 hotell i Sverige.
Satsningen innebär både nya tekniska lösningar i den befintliga verksamheten samt avancerad streamingutrustning i studiomiljö med professionell hjälp från Scandics teknikpartners.
I samband med pandemin och att fler arbetar hemifrån har stora delar av vårt samhälle fått anpassa sig till ett digitalt arbetssätt.
Det har lett till en ökad efterfrågan av så kallade hybridmöten, en blandning mellan fysiskt och digitalt möte med deltagare på plats och på distans.
– Vi ser en ökad efterfrågan av flexibilitet när man bokar möten och konferenser. Då det är svårt att förutse vilka restriktioner som kommer att råda vid ett visst datum eller om alla deltagarna kommer att kunna delta fysiskt, är hybridmöten en bra lösning för att möta nya behov. Vi vill genom storsatsningen på hybridmöten bli den hotellaktör i Sverige som har de mest flexibla lösningarna för det nya, moderna digitala mötet säger Eva Lundström, Marknadschef på Scandic Sverige.
Möteserbjudandet har delas upp i tre olika nivåer för att på bästa sätt passa mötesgästernas olika önskemål och behov. Det är allt från stöd i möten med egen digital utrustning till möten med intelligent kamera och ljudsystem eller studiolösningar med mer avancerad teknik och välutvecklade streaminglösningar där professionell hjälp från Scandics teknikpartners tillhandahålls. För att på bästa sätt identifiera vilket behov gästen har införs nya rutiner för personalen på Scandics mötesbokning och medarbetare på hotellen kommer att tränas i mötesteknik. Utifrån behov kommer även ny teknik att köpas in på respektive hotell.
– Människor behöver mötas för att känna gemenskap, samarbeta eller driva förändring. I dessa tider kan det dock vara utmanande att samla samtliga deltagare på en och samma plats, eller till och med få tekniken att fungera som den skall. Med ny teknik och arbetssätt är vi glada att kunna erbjuda våra gäster det bästa stödet för ett stressfritt och effektivt möte, avslutar Eva Lundström.
Utrullningen påbörjas i januari och kommer att fortsätta under 2021. De tre olika nivåerna som kommer att erbjudas har delats upp på följande sätt.
1. Nivå Small
Bokar du ett möte ingår vår standardutrustning. Standard innebär att ni möts via en skärm som i sin tur delas med övriga digitala deltagare som använder egen dator eller annan enhet med kamera.
2. Nivå Medium
Bokar du ett möte med uppgraderad teknik får alla digitala deltagare en förbättrad upplevelse av mötet. Med smart kamera och ljudsystem som känner av personer och röster i rummet.
3. Nivå Large
Ett möte med skräddarsydd teknikuppsättning inkluderar t.ex. professionell videoutrustning, virtuella rum, streamingtjänster och ett flertal kameror. Denna nivå erbjuds i samarbete med vår teknikpartner. På Vasateatern, Scandic Grand Central, finns även möjligheten till en fulländad studiolösning.