Bedragare upprepar samma köp från samma nätbutik tio gånger snabbare än de verkliga kortinnehavarna. Det är en varningssignal som onlineföretag bör hålla ett öga på, skriver Felix Huber, chef för norra Europa på Stripe.
När nu betalkort av olika slag försetts med PIN har det blivit säkrare att betala i fysiska butiker. Därmed ökar bedrägerierna i näthandeln. Det drabbar också företagen hårdare, då de måste stå för ökade kostnader för att ersätta sina kunder. Varje krona en bedragare köper för kostar företaget i snitt ytterligare 2,60 konor. Det kan bli väldigt kostsamt.
För att få en bild av situationen och för att hjälpa onlinebutiker att skydda sig undersökte vi hur de nya bedrägerimönstren ser ut i olika länder, vid olika tider på dygnet, i olika branscher. Det gav många insikter, till exempel:
- Antalet bedrägerier skiljer sig mycket mellan olika länder. Några kan drabbas av tre gånger så många bedrägerier som andra.
- De flesta bedrägerierna görs vid tidpunkter då de flesta inte shoppar, som på juldagen eller nattetid. Antalet ökar också på sommaren.
- Bedragare avslöjar sig ofta genom att göra många inköp tätt efter varandra, av samma varor i samma butiker och med samma kreditkort. De upprepar ofta sådana inköp tio gånger oftare än de verkliga kortinnehavarna.
- Bedragare föredrar produkter som inte behöver levereras eller som kan levereras till offentliga platser och som kan hämtas snabbt, innan transaktionen stoppas. Det visas exempelvis av att bedrägerier är vanliga vid beställning av onlinetjänster eller köp av konsumentvaror som inte kostar så mycket.
Detta är på många sätt typiskt för hur bedragare alltid agerat. Det är, helt naturligt, viktigt för dem att inte sticka ut. Därför gör de många små inköp, ofta på natten. Därmed är bedrägerier också i viss mån förutsägbara. Men i vilken utsträckning dessa mönster skapar förutsägbarhet varierar med var brotten utförs.
Samtidigt skapas nu allt effektivare verktyg som kan förhindra bedrägerier. De bygger på maskininlärning och utvecklas genom att stora datamängder bearbetas. De kan hjälpa företagare att bekämpa bedrägerier utan att det drabbar lönsamheten.
På Stripe, med vår långa och djupa erfarenhet av handel genom butiker och plattformar online, vet vi att det kan vara helt avgörande för företag att ha pålitliga skydd mot bedrägerier, i synnerhet den intensivaste shoppingtiden på året.
Och eftersom nätbedrägerier är ett ytterst komplext och alltmer globalt problem bör nätföretagen överväga att outsourca antibedrägeriverksamheten till betrodda tredjepartsleverantörer med tillgång till stora stabila datakällor. De effektivaste leverantörerna utvecklar sina dataresurser med hjälp av hundratusentals andra företag som testar deras maskininlärningsalgoritmer så de kan spåra även de mest subtila bedrägerimönster.