Retail är en av de branscher som förändras snabbast just nu.
Digitalisering, förändrade kundbehov och andra konkurrentsituationer ställer handelsföretag inför nya utmaningar. Pulsen Retail har mycket lång erfarenhet av handelsområdet och dessutom djup specialistkompetens inom olika aspekter inom företagsutveckling.
Nu gör man denna kunskap tillgänglig för kunderna i form av det nya affärsområdet Retail Business Services.
– Utvecklingen går fort inom retailsidan idag. Det är en bransch som genomgått stora förändringar och ännu större omvälvningar väntar runt hörnet. Vi vill kunna stötta våra kunder inte bara genom förstklassiga IT-lösningar utan även använda vår långa erfarenhet till att vara ett bra stöd i kundernas förändringsarbete och affärsutveckling, säger Mika Vikman, VD på Pulsen Retail.
Affärsutveckling har sedan länge varit en del av helhetserbjudandet från Pulsen Retail. Nu växlar bolaget upp den delen av verksamheten och inrättar ett nytt affärsområde som man döper till Retail Business Services. Målsättningen är att på bred front kunna erbjuda retailkunderna specialistkompetens inom de utmaningar företagen står inför.
– Som handelsföretag behöver man stor kunskap kring vad konsumenterna förväntar sig och hur deras beteende förändras över tid. Man behöver framför allt vara väldigt snabbrörlig, och här är jag övertygad om att våra verksamhetskonsulter kan hjälpa kunderna komma framåt snabbare, säger Ann-Helen Segota som är affärsområdeschef för Retail Business Services.
Rätt lösningar utifrån en helhetsbild
Pulsen Retail, som är en del av Pulsenkoncernen, har lång erfarenhet av lösningar för handelsbolag. Företaget har egenutvecklade stödsystem för omnikanalshandel i tjänsten Harmoney, men har länge även använt sin omfattande erfarenhet kring handel för att stötta kunderna vid större utmaningar som till exempel en expansion utomlands.
Nu tas ett nytt steg i det erbjudandet genom lanseringen av det nya affärsområdet Retail Business Services. Den nya grupperingen har ett stort spektrum av kompetenser som kan komma till nytta för kunderna, till exempel inom inköp, logistik, CRM, E-handel, CSR, och HR-frågor som förändringsledning, ledningsgruppsutveckling och värdegrundsarbete. Utöver den egna kompetensen arbetar de dessutom med samarbetspartners som ligger i framkant inom retail.
– I många fall blir vi bryggan mellan IT och verksamhet. Men våra uppdrag kan också vara helt frikopplade från tekniken. I grunden handlar det om att hjälpa kunden bättre förstå sina behov och att hitta rätt lösningar för dessa, säger Ann-Helen Segota.
– Våra kunder har ofta bra koll på sina behov och sina utmaningar. Men ibland behöver man stöd för att kunna se helhetsbilden bättre. Och kanske även för att få upp lösningarna på rätt beslutsnivå inom företaget för att kunna åtgärda grundproblematiken, säger Ann-Helen Segota och ger ett exempel:
– För ett företag som lider av hög personalomsättning kan lämpliga åtgärder vara alltifrån ett grundläggande värdegrundsarbete till förbättrad arbetsmiljö, employer branding, HR-insatser och förändringsprojekt. För oss är det absolut viktigast att se till helhetsbilden och att se till att kundens affär kommer i fokus. Ibland är det lättare att få en bra överblick som extern verksamhetskonsult än vad det är internt inom företaget, säger Ann-Helen Segota.
Specialister skapar nytta för retailkunder
Det är höga ambitioner och stora grepp som Ann-Helen Segota målar upp för det nya affärsområdet Retail Business Services. Att stötta kundernas verksamheter utifrån ett holistiskt perspektiv har ställt stora krav på kunnandet och erfarenheten hos verksamhetskonsulterna vid sammansättningen av gruppen.
– Gemensamt är att samtliga i gruppen har bred kompetens inom retailområdet kombinerat med specialistkompetenser inom olika områden som CSR, HR, affärsutveckling, ekonomi och logistik. De har även ledningserfarenhet sedan tidigare vilket gör att de har god förståelse för behoven och utmaningarna kunderna står inför, säger Ann-Helen Segota.