Falska reservdelar kostar den globala bilindustrin miljarder i förluster varje år, en undersökning har visat att det nästan är 380 miljarder kronor*.
Många av de delar som distribueras via webbutiker och falska hemsidor använder stulna bilder och texter, vilket gör att det ser ut som officiella försäljningskanaler för biltillverkarna.
Detta innebär att mekaniker och förare installerar falska reservdelar i sina bilar utan att veta om det, och det kan leda till allvarliga skador när reservdelarna inte fungerar som de ska.
De som förfalskar förfinar ständigt sina metoder för att lura konsumenterna på nätet och biltillverkarna behöver en stark strategi för att minimera sina ekonomiska förluster och för att skydda sina kunder.
Nissan har under de senaste åren varit med om många förfalskade reservdelar, vilket utgör ett hot mot förarnas säkerhet och även Nissans varumärke. I samarbete med företaget MarkMonitor, som är ett världsledande företag inom varumärkesskydd, har Nissan sedan 2013 tagit bort mer än 31,700 förfalskade produkter från webbplatser runt om i världen, med ett totalt marknadsvärde på 2,3 miljarder kronor. Resultatet av detta har blivit en ökad säkerhet för kunderna, minskat olagligt utnyttjande av Nissans varumärke och en markant nedgång av försäljning på nätet av förfalskade reservdelar.
– Våra kunders säkerhet är vårt främsta mål, och falska reservdelar skapar onödig risk för dem. Nissan är vaksamma över förfalskade reservdelar, och vårt partnerskap med MarkMonitor har gjort det möjligt att spåra försäljningen av förfalskade delar, samt att utbilda återförsäljare och konsumenter till att vara medvetna om farorna med förfalskade reservdelar, säger Andy Forsythe, Brand Protection Manager på Nissan i Nordamerika.
*Counterfeit parts are costing the industry billions, Automotive Logistics, Jan. 2013 http://automotivelogistics.media/intelligence/1697