Nordea blir ny guldpartner till Svensk Franchise, branschorganisationen för alla de svenska företag som drivs med franchise som affärsmodell.
Idag omsätter franchisesystem i Sverige över 300 miljarder kronor och sysselsätter över 150 000 människor. – Med Nordea som guldpartner får våra medlemmar tillgång till en stor och internationell aktör med ett komplett erbjudande av ekonomi- och finansieringslösningar som är utvecklade och anpassade just för den här företagsformen, säger Johan Martinsson, vd på Svensk Franchise.
Nordea blir en av sex guldpartners till Svensk Franchise. De representerar alla olika verksamheter och kompetenser som är viktiga för franchisesystem.
– Det är väldigt glädjande att välkomna Nordea till vår franchisefamilj, där banken kan bidra med sin kompetens och kreativitet och utbyta erfarenheter med övriga partners och medlemmar i Svensk Franchise. Jag är övertygad om att vi gemensamt kan utveckla franchise i Sverige och sprida företagsformen till fler verksamheter och även underlätta en internationell expansion för våra medlemsföretag.
Som guldpartner till Svensk Franchise står Nordea bakom ett av de priser som delas ut vid den stora Frannygalan i mars där berömvärda insatser inom franchise det senaste året uppmärksammas och belönas. Priset ”Framtidens Franchise” tilldelas den franchisekedja som visat prov på mest nytänkande för att skapa affärsnytta. Juryn bedömer bland annat franchiseföretagets nytänkande vad gäller digital teknik och internationell expansion.
– Vi är otroligt glada att kunna rivstarta som ny partner genom att ansvara för ett så viktigt och spännande pris. Företagsformen franchise växer fortsatt starkt både i Sverige och utomlands och inom helt nya verksamheter och branscher. På Nordea vill vi vara med och bidra till att företag startar, växer och skapar sysselsättning för både entreprenörer och anställda. Då bidrar vi som bank också till en positiv och hållbar samhällsutveckling. Franchiseföretag är viktiga för Sveriges ekonomi, och vi vill medverka till att den fortsätter att utvecklas positivt, säger Joakim Erlandsson, ansvarig för franchise och kedjeföretagande inom Nordea.
Nordea har fokuserat på banktjänster anpassade för franchiseföretag i närmare tre år och har idag en egen avdelning som enbart arbetar med franchiseföretag och med utvecklingen av bankens erbjudande inom det området.
– Vi har under de senaste åren utarbetat en väl fungerande arbetsmodell, där vi sänker trösklarna och minimerar riskerna för den som funderar på att bli egen företagare i ett franchisesystem. I samarbete med franchisegivaren har vi ofta möjlighet att skapa skräddarsydda lösningar för franchisekunderna, säger Joakim Erlandsson.