[PÅ STAN MED] Vilket ledarskap krävs när man umgås med sina medarbetare, i samma lokaler, dygnet runt under ett par månaders tid?
Det var ett av flera intressanta ämnen som vi fick tillfälle att prata om tillsammans med Johan Grönvall, Sverigechef på Wolt.
Vi träffar honom i loungen på hotell Royal Viking vid Centralstationen i Stockholm.
Det är en leende och avslappnad Johan som vi möter. Detta trots att hans kalender skvallrar om att det är full fart mest hela tiden. Under vårt samtal slås vi av tanken att han har de rätta egenskaperna för att leda Wolt, eftersom det är ett företag som är i ständig rörelse mot nya mål och visioner.
Finsk sisu och innovation i en lyckad kombination
Wolt grundades i Finland år 2014. Huvudkontoret ligger fortfarande i Helsingfors även om företaget har växt ordentligt. 2022 förvärvades Wolt av DoorDash och de finns idag i hela 31 länder. I fyra av dessa representeras de genom DoorDash. Bolaget har tiotusentals anställda globalt och cirka 300 i Sverige. En imponerande utveckling och en tillväxt som ställer stora krav på samtliga i organisationen, oavsett roll. Hjärtat i verksamheten är den egenutvecklade digitalplattformen som möjliggör att de kan prova nya idéer för att hela tiden utveckla och bredda sitt utbud av tjänster.
För att säkerställa en ständig tjänsteexpansion har Wolt fyra Tech Hub:ar som är placerade i Israel, Tyskland, Finland och Sverige.
”Att vi har en digitalplattform som är egenutvecklad från grunden ger oss en stor fördel. Våra utvecklare har full koll på hur den kan anpassas till nya tjänster. Det ger oss en trygghet att inte ha en massa externa beroenden som kan innebära att vi inte kan hålla den snabba utveckling som vi hittills har haft”, förklarar Johan.
Han började längst bak
Johan föddes på Södermalm i Stockholm och växte sedan upp i Saltsjö-Duvnäs i Nacka. Han berättar att sport alltid har varit viktigt för honom och ishockey var under flera år en stor del av hans liv. Han var målvakt och karriären började i Nacka Hockey. Han stod i mål i Stockholms lag i TV-pucken där han bland annat fick mota puckar från de blivande NHL-stjärnorna Daniel och Henrik Sedin. Det var på vippen att Johan flyttade till Örnsköldsvik för att gå på Ishockey-gymnasiet men han valde att tacka nej till det erbjudandet. Hans målvaktskarriär fortsatte sedan i Djurgården där han spelade ett tag innan han tog beslutet att sluta med ishockey.
”Det var inget lätt beslut men jag insåg att om jag skulle fortsätta att utvecklas så skulle jag vara tvungen att satsa ännu mer tid på hockeyn. Jag hade redan mer eller mindre ätit, sovit och levt ishockey nästan varje dag under några år och det fanns andra saker som jag också ville prova på. Dessutom dök en tanke upp i mitt huvud som påverkade mitt beslut. Jag hade, i princip, varit skadefri under mina år med ishockeyn men vad skulle hända om jag plötsligt fick en skada som skulle göra det svårt eller rent av omöjligt att fortsätta. Vad hade jag då att falla tillbaka på? I stort sett ingenting”, berättar han.
En mogen insikt av en kille i övre tonåren konstaterar vi.
Till havs!
När Johan gick i skolan ville han bli Marinbiolog. Han gillade vatten och att fiska. När det blev dags för lumpen var det därför självklart för honom att söka till marinen. Han fick, under sin militärtjänstgöring, möjligheten att åka jorden runt med fartyget HMS Carlskrona. Den resan tog honom till 30 hamnar runt om i världen. Besättningen bestod av cirka 160 personer.
”Att som 20-åring få vara med om en sådan resa gav mig oerhört många upplevelser och erfarenheter. En av flera insikter, som jag har haft stor nytta av, var att jag på nära håll kunde se hur viktigt det är att människor samarbetar under stress och hur det kan bli när det inte funkar”, säger han.
Efter lumpen sökte han till Försvarshögskolan. Det var bland annat ledarskapsutbildningen som lockade honom. Efter utbildningen arbetade han som officer. Den tidigare resan med HMS Carlskrona var givetvis en fantastisk upplevelse och en erfarenhet som gav mersmak, så varför nöja sig med en resa? Johan får nu chansen att göra en resa till med samma fartyg men denna gång i en befälsroll.
”En stor del av min syn på ledarskap växte fram under de här resorna. Det är mycket speciellt att jobba på ett fartyg som under långa perioder är ute till havs med korta avbrott för hamnbesök. Du träffar dina medarbetare både på och mellan arbetspassen. Det finns ingen annanstans att ta vägen och möjligheten att vara för sig själv är mycket begränsad. Verksamheten på ett fartyg kräver ett tydligt ledarskap samtidigt som du ska kunna se dina medarbetare i ögonen under den lediga tiden. Därför menar jag att ödmjukhet är en nyckelegenskap i ett fungerande ledarskap”, förklarar Johan.
Till Geneve via Lund
Johan är nu 24 år och han är sugen på en ny utmaning. Han väljer att flytta till Lund för att ta en magister i Business Administration and Economics på Lunds Universitet.
Vid sidan av studierna var Johan med och återupplivade studentkonsultföretaget Lunicore, som länge legat vilande. Affärsidén gick ut på att studenter inom olika studieområden levererade konsulttjänster till företag till ett marknadsmässigt pris. Konceptet fungerade så pass bra att Lunds Universitet valde att köpa företaget.
Efter fyra år i Lund var det dags för nästa steg och han började arbeta på Procter & Gamble i Stockholm. Det blev fem år, i olika kommersiella roller, i Sverige innan hans resa inom P&G-koncernen fortsatte till Geneve i Schweiz. Den resan gjorde han inte ensam, för i Lund hade han träffat sin blivande fru Filippa. Under åren i Geneve arbetade han med internationella varumärken inom skönhetsvård med ansvar för distributörer i över 50 länder.
Johan berättar att han och Filippa stortrivdes i Geneve och att de gärna vill bo utomlands igen om det funkar för hela familjen som numera även består av två barn.
Dags att fika!
När nyårsklockorna nyligen har ringt in år 2016 flyttas Johans fokus från skönhetsprodukter till kaffe. Han börjar som VD på Lavazza med ansvar för Sverige och Finland. Han och hans team väljer en intressant strategi för att marknadsföra varumärket. Istället för att lägga hela marknadsföringsbudgeten på reklam satsar de istället på utbildning och information för att öka kunskapen om kaffe.
”Kaffemarknaden i såväl Sverige som Finland är väldigt traditionsbunden och vi visste att vi behövde jobba hårt för att få konsumenterna att upptäcka Lavazza. Genom att öka den allmänna kunskapen om kaffe ville vi att kunderna skulle bli intresserade av att testa olika kaffebönor till skilda tillfällen. En kopp kaffe kan varieras på många olika sätt beroende på vilka bönor som används och vad den ska serveras tillsammans med. Vi ville få fram budskapet att på samma sätt som många är noga med att välja vilket vin man vill ha till maten så är det på samma sätt med kaffe”, säger Johan.
Han berättar att de först tänkte satsa på utbildning för ägare och baristor på caféer och restauranger men att de sen ändrade sig. Vilka är det som har dialogen med kunderna? Serveringspersonalen så klart! Därför fick de även bli målgrupp för utbildningen.
Nyfikenheten tar honom vidare
Efter sex år på Lavazza var han sugen på att jobba med en Start Up. Valet föll på Wolt Market, som är en del av Wolt, där han började som VD. Verksamheten består av att, genom fysiska livsmedelsaffärer, förenkla kundernas inköp av dagligvaror som enkelt kan köpas via Wolt-appen.
En kort tid därefter, i samband med att DoorDash köpte upp Wolt, kom frågan om han ville bli VD för Wolt som plattform i Sverige och det var lätt att tacka ja till det erbjudandet berättar Johan.
Vi avrundar vårt samtal med att återgå till Johans tankar kring ett bra ledarskap.
”Man ska alltid vara övertydlig med syftet och VARFÖR man gör någonting. Vår verksamhet växer så det knakar och det är inte ovanligt att medarbetarna kommer med idéer om vad vi skulle kunna erbjuda våra kunder. Då är det viktigt för mig att lyssna och ställa många frågor. Dels för att jag själv ska förstå men lika mycket för att min medarbetare verkligen ska tänka till på om idén är bra eller inte. Om det är en bra idé går vi vidare med den och då kommer vi till en annan sak som är viktig för mig och det är att delegera. Delegerar man beslutandet så långt man bara kan möjliggör det en snabb organisation som lär sig av sina misstag”, säger han och fortsätter.
”Jag önskar att jag kunde berätta om allt spännande som är på gång hos Wolt!”, avslutar Johan Grönvall med en glimt i ögat och ett leende.
Privat
Namn: Johan Grönvall
Ålder: 44 år
Familj: Fru och två barn
Bor: Nacka – Saltsjöbaden
Intressen: Trädgård, Alpin skidåkning, Golf
Senaste bok: Familjen av Johanna Bäckström Lerneby
Favoritmat/kök: Modern svensk husmanskost
Favorit film/TV-serie: The Usual Suspects
Nästa resa: Amsterdam (Har tidigare pluggat där i 6 månader)
Antal devices: Cirka 12 st, (det mer läggs på hela tiden då jag mer och mer gillar att kunna styra hemmet från distans)
Läs mer om Wolt: http://www.wolt.com