Loop54 lanserar idag Predictive Personalisation, en ny tjänst som personaliserar sökfunktionen för e-handlare på ett helt unikt sätt med hjälp av AI.
Tjänsten kombinerar helt automatiskt kundens köpavsikt i realtid med dess preferenser. XXL är första kunden som implementerat den nya tjänsten.
I dagens konkurrensutsatta e-handel blir det allt viktigare för e-handlare att erbjuda en snabb och enkel personlig upplevelse under alla delar av köpprocessen. Studien 2018 E-Commerce Personalization Report, bland 125 ledande amerikanska e-handlare, visar dock att endast 8 procent av dem använder sig av personaliserat sök på sin sajt baserat på kunddata. En annan studie från Evergage bland 206 digitala marknadsförare, visar samtidigt att 61 procent uppger att personalisering har inneburit att de kan erbjuda en enastående kundupplevelse där 57 procent av dessa menar att det ledde till större kundengagemang. Loop54s nya tjänst Predictive Personalisation personaliserar sökfunktionen på ett sätt som inte tidigare gjorts.
”Det finns otroligt mycket att vinna på att erbjuda ett personligt sök på sin sajt, både vad gäller kundlojalitet och försäljning. Vi ser en stor potential för detta på den svenska marknaden och tror att många e-handlare kommer att förstå nyttan av vår nya tjänst Predictive Personalisation, som kombinerar både köpavsikt och preferens med hjälp av AI på ett sätt som inte gjorts tidigare”, säger Robin Mellstrand, vd Loop54.
Stort intresse från e-handlare Redan nu finns ett stort intresse för tjänsten bland svenska e-handlare. XXL är ett av de företag som har testat tjänsten under ett antal månader med positiva resultat.
”Vi letar alltid efter nya sätt att förbättra köpupplevelsen för våra kunder och är därför mycket glada över Loop54:s nya Predictive Personalisation. Vi har använt Loop54:s tidigare version av personalisering under ett år och den gav 7% konverteringsökning jämfört mot användare som inte fick en personaliserad upplevelse. Efter rigoröst testande har den nya tjänsten Predictive Personalisation gett oss ytterligare 6% konverteringsökning för sökande besökare, vilket innebär en total ökning på 13% via personalisering”, säger Sebastian Blom, Chief Digital Officer på XXL.
Så fungerar tjänsten Om en kund till exempel söker efter ett par byxor på en sajt visas alla byxor listade efter vad tidigare besökare klickat på eller i en viss ordning baserat på samlat beteende från tidigare besök. Kunden skrollar ner och väljer ett par löparbyxor. Med enbart ett klick har Loop54s tjänst förstått vad kunden är intresserad av, vilket i det här fallet är träningskläder. Nästa vara kunden söker på är en tröja. Istället för att nu visa alla populära tröjor personaliserar tjänsten sökresultatet baserat på kundens preferenser och visar träningströjor högre upp i resultatet. På det här sättet hittar kunder snabbare och enklare vad de söker, utan att behöva lägga onödig tid på att skrolla igenom sortimentet.
Köpintentionen förändras mellan varje köptillfälle, men de unika preferenserna förändras inte på samma sätt. Efter varje besök kommer tjänsten ihåg kundens unika preferenser såsom ett visst varumärke, modell eller färg, och kommer att ranka dessa högre vid nästa besök, vilket sparar många klick för kunden samt ger en personlig upplevelse.