Footway Group och Klarna ingår långsiktigt partnerskap för att främja tillväxt – satsar stort på marknadsföring
Idag meddelade Klarna och Footway Group att de ingår ett nytt omfattande och långsiktigt partnerskap för att främja tillväxt för Footway Groups varumärken runt om i världen.
Samarbetet inkluderar en storskalig användning av Klarnas breda utbud av marknadsföringstjänster, samt att Klarnas flexibla betalningsalternativ utökas till ytterligare tio marknader utanför Norden. Partnerskapet är en viktig pusselbit för både Footway Groups och Klarnas tillväxtstrategi framöver.
Martin Kamphav, Head of Business Development på Footway Group: “Vi är väldigt glada över att förlänga vårt partnerskap och att Klarna kan stödja vår globala strategi att snabbt växa antalet varumärken på vår plattform. Partnerskapet ger oss fler möjligheter att växa med hjälp av Klarnas marknadsföringstjänster och därmed attrahera nya kunder och högkvalitativ webbplatstrafik. Vi är övertygade om att vårt engagemang i Klarnas innovativa och breda utbud av marknadsförings- och tillväxtlösningar kommer att vara en viktig faktor för tillväxten av Footway Groups varumärken.”
Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna: “Vi är glada över att ingå detta utökade partnerskap med Footway Group. Det senaste året har vi lagt stort fokus på att utveckla organisationen för att bli en strategisk och långsiktig tillväxtpartner för våra handlare. Målet är att attrahera nya kunder, växa deras affär och stötta expansion till nya marknader bland annat genom vårt breda utbud av marknadsföringslösningar. Det här är ett av våra mest ambitiösa partnerskap i Norden någonsin och vi har höga ambitioner om hur vårt partnerskap för att stödja Footway Groups tillväxtplaner kommer att utvecklas framöver.”
Samarbetet kommer att omfatta Klarnas egna sociala kanaler, samt Klarnas breda utbud av marknads- och medielösningar, där Comparison Shopping, en AI-driven stylingmotor, en virtuell shoppingplattform, och en influencer marketing- och mätplattform är några exempel. Tillsammans kommer dessa tjänster att hjälpa till att bygga Footway Groups varumärken, vilket gör det möjligt för ännu fler konsumenter världen över att fatta välgrundade köpbeslut om de produkter från Footway Groups varumärken de vill ha – så enkelt, säkert och smidigt som möjligt.
Från betalningar till ett brett utbud av tillväxttjänster, inklusive intern expertis
Klarna har det senaste året lagt mycket kraft på att utveckla sitt marknadsförings- och tillväxterbjudande, inklusive strategiska förvärv (som Toplooks, Piggy, Hero, Apprl och Pricerunner), men man har också fokuserat på att utveckla den interna kompetensen inom dessa områden. Istället för traditionella säljteam har Klarna nu mindre tvärfunktionella team som ansvarar för ett antal partners, stora som små. Partners kan nu lita på att Klarna stödjer och hjälper verksamheten att växa inom ett brett spektrum av tillväxtdrivande områden, så som skapande och utveckling av innehåll, medietjänster, analys, influencer marketing, shopping- och konverteringsstrategi och performance marketing.
Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna: ”Våra dedikerade team arbetar utifrån tydliga problemområden med fokus på våra kunders tillväxt för att ge råd, bygga och utveckla kundernas varumärken beroende på deras behov. Teamen, med cirka åtta personer i varje, består av produkt- och kundsansvariga, utvecklare, marknadsförare och analytiker. Denna interna expertis, i kombination med Klarnas betalningsalternativ, marknadsföringskanaler och tillväxtlösningar, är väldigt kraftfulla verktyg för handlare att attrahera fler kunder, driva webbplatstrafik, och öka konvertering, antalet köpta varor och därmed intäkter.”