Världen reser sig sakta men säkert efter en längre tid bakom stängda dörrar.
Från en tid av global osäkerhet och rädsla börjar vi försiktigt att återhämta oss. Samlade världen över försöker vi anpassa oss till det ”nya normala”. Nu är det rätt tid att ställa sig frågan hur framtiden för hela hospitalitybranschen kommer se ut. Regeringar världen över har infört strikta restriktioner över hur och om vi bör lämna hemmet för att stoppa spridningen av COVID-19.
Resebranschen fick sig ett abrupt stopp och hospitalitybranschen var en av de hårdast drabbade. Samtidigt som detta har varit en extremt tuff tid för alla inblandade så finns det goda orsaker till att vara optimistisk om branschens återhämtning. En process som kommer bli lättare genom smart anpassning, flexibilitet och en vilja att utvecklas.
Vi frågade en rad av våra branschpartners om hur de ser på framtiden, vilka val de står inför och hur man bäst kan hantera viruset och dess påverkan.
1. Folk kommer anpassa sig till nya sätt att resa
Att hospitalitybranschen har förändrats på grund av COVID-19 råder det ingen tvekan om. Sättet vi reser på har förändrats, även om de strikta lagarna om reserestriktioner lättas, så känns en global nedgång när det kommer till långdistansresor oundviklig.
World Travel & Tourism Council (WTTC) säger att vi gradvis kommer gå tillbaka till tiden innan COVID-19 de närmaste månaderna, medans det ”nya normala” tar plats. Den ideala situationen vore att ett vaccin blir tillgängligt till den stora massan och effektivt avslutar virusets grepp över våra liv. Även om det är omöjligt att förutspå när var och om detta vaccin kommer komma, så finns det baserat på nuvarande bevis goda orsaker att vara optimistisk.
Inrikesresandet kommer med största sannolikhet vara det resande som först återgår till normala nivåer, med landets närmsta grannar som följd. Sedan över större regioner och tillslut över kontinenterna, då långdistansresande återgår till det normala.
Med detta i åtanke har Akanksha Garg, grundare och VD för Waxpol Hotels and Resorts, några praktiska råd om hur man kan ta sig an utmaningen: ” folk kommer resa i kollektivtrafiken med försiktighet tills ett vaccin finns tillgängligt. Vi kommer definitivt vara de sista som återhämtar sig, då hälsa och säkerhet för individen är av största vikt. Med färre jobbmöjligheter och lönesänkningar kommer folk inte ha ekonomin till att resa åka på semester eller äta ute ett tag framöver. Men självklart kommer en del av befolkningen vilja resa och föredra ställen med större utrymmen så som nationalparker, friluftsområden och andra ställen som inte är stora knutpunkter för turister och där social distansering är möjlig.
Akshita M Bhanj Deo, Director of The Belgadia Palace, håller med om att inrikesresor kommer vara nyckeln inom den närmsta framtiden.
“Med tanke på hur pandemin har skapat både fysiskt och ekonomiskt lidande, kommer folk prioritera säkerhet och låga kostnader när det kommer till resande.”
Akshita M Bhanj Deo, Director of The Belgadia Palace
Företag måste vara smarta i hur de hanterar den nya verkligheten – att drastiskt sänka priserna för att locka kunder är inte en bra taktik. ”Prissänkningar bör inte vara vägen framåt, då driftkostnader kommer öka med de nya hygienstandarder och regler som införts. Vi borde vara mer flexibla med våra avbokningspolicys och marknadsföra längre vistelser och resor”, säger Akanksha Garg.
Vad man kan ta med sig från detta är att resande kommer att fortsätta vara en del av vårt liv och även om de kommande månaderna kommer vara otroligt tuffa så finns det goda skäl att vara optimistisk om branschens långsiktiga framtid.
2. Hospitality med fokus på människan betyder tydlig kommunikation och mer transparens
Kraven på hygien och social distansering behöver balanseras med kreativa lösningar till de restriktioner som finns.
Nya kunskaper och färdigheter behöver utvecklas för att kunna fortsätta leverera den högsta standarden av service till gäster samtidigt som man förhåller sig till de regler som finns för att förebygga spridning av viruset.
Tydlig kommunikation kommer vara nyckeln – hotell som skapar och tydligt kommunicerar rutiner och tillvägagångssätt till sina gäster kommer ha ett stort övertag. Hotell kommer behöva fokusera mer än någonsin just på hygien och renlighet.
Kundens förväntningar och krav har förändrats dramatiskt och väldigt snabbt – kontaktlöst och renlighet är nu i fokus, förklarat Oliver Meinzer, Vice-President of Global Operations & Digital Guest Experience på Marriott International. Många av de stora hotellkedjorna förflyttar sig till kontaktlös in- och utcheckning, plombering av rummen och utökade room-service menyer. ”Designen på våra hotell kommer behöva anpassas så de möter de nya normer som finns för social- och fysisk distansering”, tillägger Akanksha Garg.
Gäster och kunder kommer bli mer medvetna och engagerade i vilka hotell och restauranger som de regelbundet besöker, genom att fråga om mer information för att kunna göra pålästa beslut. För marknadsavdelningar kommer detta vara deras chans att briljera – att tydligt kommunicera hygien, säkerhet och kreativitet till en mottaglig, men kaotisk publik.
Oliver Meinzer, Vice-President of Global Operations & Digital Guest Experience vid Marriott International, delar med sig av sina tankar: ”transparens och förtroende får helt nya proportioner. Resenärer vill veta och förstå vad du som hotell eller företag gör för att försäkra att både dem och dina anställda är säkra. Marknadsföring handlar nu helt och hållet om just den transparensen och om att bygga förtroende. Det är där större, betrodda varumärken har ett övertag mot de mindre konkurrenterna. Detsamma är viktigt när du leder ditt team eller organisation. Du måste vara transparent som ledare och försäkra att du cementerar ditt förtroende till dem du leder”.
I oroliga tider som dessa är det de företag som verkligen bryr sig om sina anställda som kommer ha störst fördel. Att tänka långsiktigt kommer vinna över det kortsiktiga, omtanke framför vinning, och de som förstår de betydande konsekvenserna av krisen över de som inte gör det.
Företag som tar hand om sina anställda och som kan tänka långsiktigt istället för att fokusera på det kortsiktiga kommer komma ut som vinnare i slutändan, säger Alejandro Bernabé, manager på Four Seasons Hotel i Seoul.
Just denna attityd delas bland många högt uppsatta inom branschen.
“Vi har gett anställda flexibilitet att kunna arbeta hemifrån, försett dem med gratis ”wellness- kurser” och annan form av utbildning online, samt extra lön och utökade förmåner till permitterade medarbetare, utöver de lokala regler som finns.” Shelley Perkins, Chief Talent and Culture Officer vid Rosewood Hotel Group.
Strategin för att lyckas i denna utmanande tid är ingen enkel väg utan kräver en anpassningsbar mentalitet. Till exempel mindre organisationer kan konkurrera med flexibilitet och snabb anpassningsförmåga, medans de större kan förlita sig på sin yrkesskicklighet. Smarta anställda kan hitta vägar som passar företaget och reflekterar deras egna unika position och utmaning.
3. Nya möjligheter för flexibilitet och kreativitet
Flexibilitet kommer vara nyckeln till snabba justeringar i denna nya värld. Det är inte tid att klamra sig fast vid gamla traditioner. Ju snabbare företag kan acceptera denna nya verklighet och de nya förväntningar som kommer med den, ju snabbare kommer de få ett konkurrenskraftigt försprång. Agility och flexibilitet är inte längre trendiga ord att slänga runt utan praktiska koncept att guida affärsmodellen från toppen och ner.
“Inom en snar framtid, kommer de företag som är agila, flexibla och kan justera sig efter denna nya verklighet att få ett övertag. Restauranger som kan skapa menyer för take-away eller erbjuda hemleverans på ett innovativt sätt, hotell som kan skapa unika upplevelser i en säker miljö kommer det gå bra för”. Alejandro Bernabé, Four Seasons Hotel i Seoul.
Hotell behöver komma på hur de kan skapa unika upplevelser i en säker miljö vilket är en kreativ utmaning som kommer premiera nya lösningar och utanför-boxen-tänkande. Vad kan göras för att simulera social interaktion samtidigt som man följer reglerna för social distansering? Vilka nya tekniska innovationer kan användas för att imponera på gästen? Hur kan säkerhet och stimulans balanseras för att skapa en minnesvärd upplevelse? Det är de här frågorna som man behöver besvara då gästerna snart kommer vilja ta del av fantastiska upplevelser igen.
Några kreativa exempel på detta i restaurangbranschen är t.ex. en holländsk restaurang som nu placerar sina gäster i sitt separata växthus och den vietnamesiska restaurangen i Thailand som placerat mjukisdjur i form av pandor på stolar för att förhindra gäster från att känna sig ensamma när de äter under rådande restriktioner. Eller den prisbelönta restaurangen Noma i Köpenhamn som har förvandlats till en temporär vinbar som bara är öppen utomhus och som bara serverar två maträtter hamburgare och vegetariska hamburgare.
Den största fördelen för unga som tar examen från en hospitality-utbildning är deras kreativitet och vision . Branschen har skakats om och den unga, nyexaminerade generationen har därför möjligheten att visa sitt värde genom att vara innovativa
I samarbete med Mandarin Oriental Hotel Group, leder Swiss Education Group vägen till att identifiera de bästa tillvägagångssätten för hospitalitybranschen under och efter Coronakrisen. Resultatet kommer att inkluderas i de akademiska programmen hos alla Swiss Education Groups skolor.
4. Färdigheter inom hospitality är mer värdefulla än någonsin tidigare
De färdigheter som utvecklas under en hospitality utbildning är komplexa. Världen kommer alltid ha behov av talangfulla, drivna individer som personifierar flexibilitet, beslutsamhet och kan hantera alla sorters människor. Men nu, mer än någonsin, har dessa färdigheter blivit enormt viktiga.
“Vi kommer alltid behöva yrkesverksamma som har flera olika talanger. De som vill lyckas i denna bransch måste vara flexibla, beslutsamma och redo för en utmaning, likt den vi står framför idag.” Akanksha Garg, Founder Director of Waxpol Hotels and Resorts.
Att investera i en utbildning i hospitality är att investera i sig själv och sin personliga utveckling. Den som har kunskaper inom gastronomi, ekonomi och management är väl rustad för ett framgångsfullt liv. Både nyexaminerade och yrkesverksamma inom hospitalitybranschen har en rad eftertraktade färdigheter som är extremt värdefulla för alla typer av arbetsgivare. Dessa färdigheter ger en friheten att kunna välja bland eftertraktade jobb.
Mark Dalton, Director of Finance vid Mandarin Oriental i Tokyo, menar att “unga är framtiden för vår bransch och många företag vill investera i dem för att försäkra sig om att de har den bästa personalen för att stötta just deras företag. Konkurrensen kommer samtidigt vara stenhård vilket får folk att prestera på topp och det gör även att vi i framtiden kommer kunna rekrytera de allra bästa”.
Medans kontakter i branschen och praktiska kunskaper från en skola i världsklass är direkt värdefulla, är det samtidigt smart att se en utbildning inom hospitality på ett holistiskt sätt, att utbildningen utvecklar dig som person på alla plan.
En mer agil och envis bransch
Det finns ingen orsak till att vara naiv – den rådande situation har påverkat branschen på alla nivåer och saker kommer aldrig bli desamma igen. Branschen har redan genomgått en permanent förändring – vilket inte behöver vara en dålig sak. För att citera Satya Nadella, VD på Microsoft: “Det är under tider som dessa, av osäkerhet, som vår färdighet att stå fast vid vår mission och sanna identitet, är som absolut viktigast.”
Det är ingen tvekan om att hospitalitybranschen kommer uthärda och fortsätta anställa människor, vars jobb är att bära vidare grundprinciperna av hospitality: konsten att få folk att känna sig uppskattade, välkomna och omhändertagna. Vision och optimism behövs för att bygga framtidens hotell och restauranger. Unga människor som är välutbildade och värderar kreativitet, flexibilitet och ambition kommer ha en fantastisk möjlighet att bli branschledare.
Det är därför vi kan se en förändrad bransch som reser sig ur denna kris. Mer agil, mer positiv, mer empatisk och ihärdigare än någonsin – och vem vill inte vara en del av det?