Ny undersökning från Channel Factory tyder på att en mer dyster jul väntar återförsäljare när konsumenterna drar in på årets julspenderande
Channel Factory, den globala brand suitability-plattformen för YouTube, presenterar en ny undersökning som förutspår tuffa tider för återförsäljare.
64 procent av de tillfrågade konsumenterna uppger att de kommer vara mer återhållsamma i jul för att få ekonomin att gå ihop. Samtidigt uppger drygt 40 procent att deras köpbeslut kommer påverkas av kampanjer och erbjudanden.
Skenande levnadskostnader såsom stigande energipriser lämnar många konsumenter med en mindre budget för julhelgen. Enligt resultat från en Channel Factory-undersökning angav mer än hälften av konsumenterna att priset kommer att vara den viktigaste faktorn i deras köpbeslut. Dessutom kommer var fjärde konsument försöka spara in genom att köpa presenter till färre personer.
“Vi ser att konsumenter fortsatt vill fira och ge gåvor som förut, men ökade levnadskostnader tvingar många familjer att tänka om med en snävare budget. Detta kommer att bli ett hårt slag mot återförsäljares julförsäljning, och många kommer att behöva ompröva sina kommersiella tillvägagångssätt genom utökade erbjudanden och reaperioder”, säger Robert Björk, Managing Director, Channel Factory Norden.
Hälften av de tillfrågade av konsumenterna uppger att de kommer försöka minska sina utgifter genom att köpa färre “klassiska presenter” såsom smycken, parfym och teknikprodukter. Många omvärderar dessutom sina utgifter för själva firandet, med var tredje konsument som uppger att de kommer minska utgifterna för julaktiviteter och underhållning, samt spendera mindre på mat och dryck.
Reklamens inflytande
För annonsörer kommer det vara avgörande att nå ut med rätt budskap vid rätt tidpunkt under julhelgen. Hälften av konsumenterna uppger nämligen att deras köpbeslut kommer påverkas av kampanjer och erbjudanden i reklam, och 1 av 4 tror att online-annonser kommer att motivera dem att köpa en specifik vara.
Drygt 45 procent av konsumenterna instämde i att de “känner sig mest säkra i sina köpbeslut efter att ha sett en annons på YouTube”, och 35 procent instämde i att de “spenderar mer pengar på varumärken vars annonser de ser på YouTube”. Således bör YouTube borde vara en självklar del av företags marknadsföringsstrategi för att maximera ROI under julhelgen.