Telekombranschen leder utvecklingen inom generativ AI, enligt en ny global undersökning som inkluderar beslutsfattare från Norden.
Studien, som genomfördes tidigare i år av Coleman Parkes Research på uppdrag av AI-företaget SAS Institute, undersökte investeringsplaner och de hinder som organisationer står inför när det gäller implementering av tekniken.
Undersökningen, som omfattade 1 600 beslutsfattare inom strategi för generativ AI från olika sektorer världen över, visar att 70 procent av telekomföretagen redan använder generativ AI. Av dessa har många redan fullt implementerat tekniken eller genomför tester inför en bredare implementering i affärsområden som marknadsföring, försäljning och IT. Ytterligare 29 procent av telekomföretagen håller på att implementera generativ AI eller planerar att göra det inom hela organisationen.
Telekomsektorn rankas därmed högre än andra branscher när det gäller användning av generativ AI. Genomsnittet för andra branscher ligger på 54 procent, där de närmast efterföljande sektorerna är detaljhandeln (66 procent) samt bank- och försäkringsbranschen (60 procent).
Undersökningen visar att användningen av öppna stora språkmodeller (LLM) är den vanligaste metoden för att införa generativ AI i telekomsektorn, där 38 procent av företagen redan har implementerat tekniken. Detta är betydligt högre än genomsnittet för andra branscher, där 29 procent använder stora språkmodeller.
De största orosmomenten inom telekombranschen gällande generativ AI är datasekretess (83 procent) och datasäkerhet (80 procent). Andra viktiga frågor är etiska överväganden (60 procent) och bristen på intern kompetens (54 procent). Liknande trender har noterats i andra branscher, såsom banksektorn, där datasekretess och datasäkerhet också toppar listan över utmaningar.
– Det är inte särskilt förvånande att se att telekombranschen går i täten när det gäller användning av generativ AI. Telekombranschen behöver ligga i framkant när det gäller digital transformation. Vår undersökning visar att beslutsfattarna inte bara ser de betydande fördelarna med tekniken, utan även dess transformativa potential. Nästan var tredje företag planerar att införa generativ AI i hela sin verksamhet, säger Mari Nilsson Björkman, Global Industry Lead Telecom på SAS Institute, och fortsätter:
– Samtidigt inser företagen vikten av att hantera de risker som är förknippade med tekniken. För att maximera nyttan med generativ AI måste telekomföretagen effektivt hantera dessa utmaningar och prioritera dataskydd och säkerhet. På så sätt kan de fullt ut dra nytta av AI för att förbättra sin verksamhet och leverera bättre tjänster till sina kunder.
Rapporten ger ett antal rekommendationer för framgångsrik implementering av generativ AI, bland annat:
- Strategisk implementering
- Omfattande styrning
- Teknisk integration
- Expertrådgivning
SAS globala rapport om användning av generativ AI ger ytterligare detaljer kring bästa praxis och strategiska insikter som hjälper företag att utnyttja teknikens fulla potential, inklusive jämförelser mellan olika marknader och branscher.