Mitt på Kungsgatan i Stockholm erbjuder co:lab en kurerad scen för både små och stora aktörer, kreatörer och entreprenörer.
Med inspiration från Seoul, där retail är i ständig rörelse, möts kultur, event och community i en dynamisk popup-miljö.
Med flexibla ytor, genomtänkt design och digitala lösningar vill co:lab utveckla framtidens retailupplevelse och lockar redan många.
Det som gör co:lab unikt är att man medvetet mixar kreatörer, entreprenörsdrivna bolag och etablerade kommersiella aktörer. Tanken är att skapa spännande förutsättningar för samarbeten, spillover-effekter och en plats att testa nya saker.
Bakom co:lab står retail- och designbyrån Brandworks. Byrån har utvecklat co:lab-konceptet och lyfter fram kraften av en väl kurerad mix av kreatörer, event och varumärken som tar plats på co:lab.
Vi har sett ett mycket stort intresse hos många aktörer i olika branscher att samarbeta för att nå varandras målgrupper, experimentera och jobba med cross promotion. Alla aktörer har olika drivkrafter och behov som ligger bakom deras engagemang i co:lab, men gemensamt är att alla vill förstå hur de kan skapa den absolut bästa kundupplevelsen för sina målgrupper” – säger Sebastian Schardl, Head of Operations, co:lab.
co:lab är digital-first, med LED-skärmar, flexibla ytor och en interiör anpassad för snabba skiften i uttryck. Flexibilitet och förändring är centrala nyckelord. Här finns både kommersiella aktörer med etablerad kundbas, som parfymvarumärket Essnce, och nya modeinriktade satsningar som Siadds Atelier. Under hösten tillkommer fler e-handelsbolag och entreprenörsdrivna varumärken som använder ytan för fysisk närvaro, event och aktivering. Även Zone, ett nytt varumärke inom vitt snus lanserat i Sverige 2025, har en yta i lokalen.
”Ambitionen är enkel: att skapa en mötesplats för både små och stora aktörer, där retail, kultur och event samspelar. I eventytan på co:lab hålls föreläsningar, spelningar och lanseringar, en förlängning av butikens möte med kund, press och profiler. Vi är enormt glada över hur väl co:lab har landat – hösten är i princip fullbokad, med byten av aktörer var tredje vecka”, fortsätter Sebastian Schardl.
Om co:lab
co:lab är en kurerad popup-lokal på Kungsgatan 18 i Stockholm. Här möts varumärken, kreatörer och entreprenörer i en ny typ av retailupplevelse där flexibilitet, innovation och samarbete står i centrum.





