Ny studie från NordVPN visar att svenskar spenderar en fjärdedel av sitt liv på internet
Ny undersökning av den ledande virtuella privata nätverksleverantören NordVPN avslöjade att svenskar spenderar 22 år, 1 månad och 21 dagar av sin livstid online.
Jämfört med medellivslängden, som i Sverige är 83 år, är det mer än en fjärdedel av deras liv.
Under en vanlig vecka spenderar svenskar lite mindre än 45 timmar på internet, vilket motsvarar nästan två dagar. Detta motsvarar 97,5 dagar om året, eller mer än 22 år av livet.
Av dessa 45 timmar per vecka går 17 timmar åt till att arbeta, medan de återstående 28 timmarna ägnas åt diverse aktiviteter.
Största mängden med tid spenderas på sociala medier
Den största delen av svenskarnas tid per vecka – 7 timmar och 27 minuter – går åt till att scrolla genom sociala mediekanaler som Facebook, Instagram, Twitter. Bara en halvtimme mindre – 6 timmar och 51 minuter – går åt till att streama TV-program och filmer på plattformar som Netflix, Amazon Video, Hulu.
Ytterligare 5 timmar och 17 minuter i veckan ägnas åt att lyssna på musik på Spotify, Amazon Music, Deezer och andra liknande plattformar, medan 2 timmar och 44 minuter ägnas åt att titta på videor, till exempel på Youtube.
Utöver det används 1 timme och 45 minuter per vecka för administration (t.ex. nätbank), 54 minuter – för videosamtal, till exempel via Skype, Zoom, medan de övriga 50 timmarna ägnas åt research (t.ex. Wikipedia).
“Idag lever vi en stor del av våra liv online, allt från att göra betalningar till att tillhandahålla underhållning för oss själva med TV-program och spel. Och det är därför vi bör ägna särskild uppmärksamhet åt cyberhot online.
Skräddarsydda meddelanden som skapar en känsla av brådska, misstänksam eller okänd avsändare, dåligt språk, osäkra bilagor och länkar – det är de första tecknen på en bluff på nätet. Öppna bara bilagor från de personer du litar på, och tveka inte att diskutera ärendet med dina kollegor och vänner om du känner tvivel”, varnar Daniel Markuson, expert på digital integritet hos NordVPN.
Metodik: Undersökningen gjordes på uppdrag av NordVPN och genomfördes av det externa företaget Norstat den 22-30 oktober 2021. Undersökningens målgrupp var invånare i Sverige i åldrarna 18-74 år och urvalet togs från nationella internetanvändare. Kvoter sattes på ålder, kön och bostadsort.
Tid tillbringad online under en typisk vecka:
Onlineshopping – 38 minuter
Streama TV-program/filmer – 6 timmar 51 minuter
Sociala medier – 7 timmar 27 minuter
Lyssna på musik – 5 timmar 17 minuter
Titta på videor – 2 timmar 44 minuter
Administration – 1 timme 45 minuter
Forskning – 50 minuter
Videosamtal – 54 minuter
Spel – 30 minuter
Följa kurser/handledningar – 9 minuter
Leta upp recept – 49 minuter
Arbete – 16 timmar 59 minuter
= 44 timmar 50 minuter