Fortfarande är annonsmarknaden den stora intäktskällan för många internetaktörer.
Men vi börjar se en förflyttning hos plattformar som Facebook mot de stora pengaströmmarna som finns i e-handeln. De framväxande betalföretagen med smidiga betallösningar driver på utvecklingen och volymerna, och allt fler ger sig in i e-kommersen – Facebooks valuta, shopping på Instagram, lösningar som Patreon och Clubhouse som underlättar för innehållskreatörer att ta betalt. Ett skifte är på gång där det inte längre är annonser utan betalföretagen, de företag som står för infrastrukturen, som driver internetekonomin.
Annonsmarknaden inte lika het
Intäkter från annonser har länge varit den huvudsakliga intäktskällan för många aktörer på internet, till exempel Facebook, och så är det än idag. Men någonting håller på att hända. E-handlen växer så det knakar. Pandemin har dessutom gett handeln en rejäl skjuts. Enligt PostNord ökade e-handelsköpen med 50 procent i december 2020 jämfört med samma månad 2019 och hela 85 procent av svenskarna e-handlade. En förklaring ligger som sagt i enkelheten för både företag och kunder i betalsystemen- att enkelt kunna ta betalt och att enkelt kunna betala.
Även om annonsering fortfarande är en stor inkomstkälla med goda vinstmarginaler, så kan den marknaden inte mäta sig med de gigantiska volymer som e-handeln genererar. Och här finns pengar att tjäna.
Om vi fortsätter med Facebook som exempel så har de naturligtvis börjat inse detta och inlett en strategisk förflyttning. Facebook börjar nu röra sig bort från annonsmarknaden och mot e-kommersen. Facebook-grundaren Mark Zuckerberg sa på ett möte förra året att företagets nästa steg kommer handla om tre områden: virtual reality, private messaging och handel/betalningar. Det kan vi tydligt se i plattformar som Instagram, som ägs av Facebook, där shopping blivit en integrerad del, appen WhatsApp har börjat med betallösningar i Brasilien och Indien. Och Facebook har pratat om sin egen valuta; Diem (förut kallad Libra). Men det är inte bara Facebook som rör sig mot e-handel. Skapare av innehåll behöver inte längre förlita sig på annonser då företag som exempelvis Patreon och Clubhouse har börjat med produkter och tjänster där de kan ta betalt av sina följare för att de ska få bonusinnehåll.
Internets BNP
Betalföretag som till exempel Stripe, som bland annat har Instagram och Shopify som kunder, samt Paypal och Klarna har bidragit till framgången och utvecklingen. De irländska bröderna Collison som grundade Stripe, idag värderat till 95 miljarder dollar, har som vision att öka ”internets GDP” (BNP). De välkomnar konkurrens, för det är betalföretagen som hjälper till att driva volymerna. Alla i branschen tjänar på att internets ”BNP” ökar där enkelheten och den ökade säkerheten är grundpelarna.