“Match Insights – Powered by Oracle Cloud” visar nydanande statistik i direktsändning under matcherna med start i höst
Brittiska Premier League som är världens mest sedda fotbollsliga har valt Oracle som officiell molnleverantör. Tillsammans med Oracle kommer Premier League att göra matcherna ännu mer spännande med hjälp av statistik. Det ger tittarna en djupare förståelse av vad som händer på planen. Oracles lösningar för hantering av data, dataanalys och maskininlärning möjliggör nydanande statistik i realtid till en global publik i miljardstorlek.
“Match Insights – Powered by Oracle Cloud” visar avancerade mätetal och statistik för spelare, både i tv-sändningar och i Premier Leagues olika sociala medier, med start när den nya säsongen inleds i höst. Modeller för maskininlärning skapas för att tillhandahålla omedelbara resultat, baserade på analys av strömmande data om matcherna som spelas. Data samlas in och analyseras i realtid, liksom fakta från tusentals tidigare matcher om alla spelare i de olika lagen. Tittare får omedelbar tillgång till ett brett utbud av information, både när de tittar på tv och på sina mobiler.
”Vi letar alltid efter nya lösningar för att göra Premier League mer spännande och för att förbättra matchanalyserna. Oracle är välkänt för innovativa lösningar och vi ser fram emot ett samarbete för att öka engagemanget bland supportrar över hela världen”, säger Richard Masters, vd för Premier League.
“Match Insights – Powered by Oracle Cloud” bjuder bland annat på följande analyser:
– Realtidsberäkning av sannolika vinnare. Med 100 000 simuleringar av återstående matchtid görs en beräkning av sannolikheten för att ett lag ska vinna eller spela oavgjort. Analysmodellen som baseras på fyra års matchdata tar hänsyn till faktorer som om ett lag spelar på hemma- eller bortaplan, aktuell ställning, läget vad gäller varningar, vilka spelare som är på plan, eventuella utvisningar, hur lång tid som är kvar, med flera.
– Sannolikhet för mål. En analys av hur sannolikt det är att laget med bollinnehav ska göra mål inom tio sekunder. Analysen baseras på data från tusentals spelade matcher, samt på de fem senaste händelserna under det aktuella bollinnehavet. Modellen tar hänsyn till utfall för passningar, dribblingar, tacklingar, samt var på planen spelare befinner sig.
– Uppställningar. En modell för att analysera var ett lags spelare befinner sig när laget anfaller, respektive försvarar. Modellen pekar ut skillnader för hur ett lag är organiserat i anfall och försvar. Under en match kan tittare se hur ett lag agerar baserat på motståndarens taktik, vilket underlättar förståelsen av ett lags strategi.
”Att kombinera Oracles expertis inom maskininlärning med de stora mängder data Premier League har om matcher är ett viktigt steg i arbetet med att kombinera teknik och sport. Att analysera data underlättar att upptäcka de viktiga ögonblicken och händelserna i en match. Det är sådana insikter som förenar supportrar och stärker deras passion för fotboll”, säger Ariel Kelman, marknadschef på Oracle.