Lime Technologies släpper CPQ
Hem PRODUKTNYHETER Lime Technologies släpper CPQ-system

Lime Technologies släpper CPQ-system

Publicerat av: Redaktionen

Limes Technologies lanserar ett CPQ-system (Configure, Price, Quote).

En funktion som automatiserar offerskapandet och förenklar förhandlingsprocessen genom digitalisering och automatisering.

Satsningen innebär att Lime Technologies tar upp CPQ-kampen med globala CRM-jättar som Salesforce och Microsoft vilka redan är befintliga konkurrenter. Samtidigt får lundabolaget nya konkurrenter i svenska SaaS-bolag inom CPQ som Oneflow med fler.

  • Lime CPQ är en naturlig och viktig pusselbit i vår CRM-lösning, där vi tillhandahåller en komplett lösning för hela säljprocessen: från prospekt till stängd affär, där en order slutligen skapas i ERP-systemet, säger Magnus Fagerlund, produktchef på Lime Technologies.

I samband med utvecklingen av lösningen har Lime genomfört en behovsanalys där 54 procent av de som arbetar med någon typ av försäljning eller förhandling upplever att de behöver arbeta hårdare och skicka allt fler offerter för att skapa lika många affärsmöjligheter som tidigare. Undersökningen, bland 1 700 användare, visar även att det i genomsnitt tar över en timme att skapa en offert. Detta innebär att säljarna spenderar veckor varje år på att skapa och uppdatera förslag. Detta vill Lime ändra på med en ny produkt, som minskar stress och förbättrar säljarnas vardag.

– Framtidens kontorsjobb kommer inte likna det vi har idag. Förhoppningsvis kommer vi kunna spendera mer tid på mänskliga relationer när det administrativa arbetet vid datorn minimeras. Säljare är trots allt sociala varelser som trivs bäst med andra. Vi gör vad vi kan för att minimera tiden framför datorn, säger Magnus Fagerlund, produktchef på Lime Technologies.

Lime Technologies släpper CPQColeman Parks presenterade en undersökning i slutet av förra året på uppdrag av Jimin, som stödjer Limes analys. I denna konstateras att 48 procent av företagssäljarna globalt upplever att det är ännu svårare att sälja nu än under pandemin, och i Sverige upplever 44 procent att den största utmaningen är att hantera stress och mental hälsa. Enligt Magnus Fagerlund är CPQ-funktionen avgörande i ett säljstöd som ger ett bättre arbetsliv överlag.

Med verktyg som automatiserar administrativa uppgifter och skapar smidiga processer sparar man både tid och pengar, säger Magnus Fagerlund.

Relaterade Artiklar