I veckan lanserar Instabox en ny innovativ tjänst som gör det möjligt för privatpersoner att skicka varor till varandra genom utvalda marknadsplatser.
Det senaste tillskottet i Instabox produktportfölj kommer underlätta skiftet mot en starkare second hand-handel.
Två av tre konsumenter har köpt åtminstone en second hand vara under det senaste året. De största kategorierna inom second hand-segmentet innefattas av möbler, hemelektronik och kläder, där vardera kategorier bedöms omsätta mer än tre miljarder kronor per år. Den genomsnittliga second hand-konsumenten gör i snitt fyra köp per år, där flest transaktioner sker inom klädhandeln. Givet de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med second hand väntas en fortsatt stark tillväxt.
— Vi ser en stor potential i second hand-handeln och ser också många fördelar i att gynna dess tillväxt. Framförallt går det hand i hand med vårt arbete inom hållbarhet. Vi har arbetat hårt med att utveckla en konsumentvänlig och smidig C2C-tjänst och ser fram emot att nu göra den tillgänglig för svenska konsumenter, säger David Lundqvist, Chief Commercial Officer på Instabox.
Instabox nya tjänst kommer finnas tillgänglig hos flertalet marknadsplatser, men först ut att erbjuda tjänsten blir plick. Plick grundades 2013 och är Sveriges största nischmarknadsplats för kläder, skor och accessoarer. Genom plick skickas årligen över två miljoner paket.
— Att vara den första marknadsplatsen att erbjuda Instabox nya tjänst för frakt mellan privatpersoner känns både ärofyllt och spännande. Deras nya, smidiga, innovativa och okomplicerade C2C tjänst går hand i hand med vår plattform och något vi vågar oss tro veta att våra användare kommer uppskatta, säger Robert Jurewicz, Chief Marketing Officer på plick.
Hur fungerar tjänsten?
När ett köp genomförts via plick och köparen valt Instabox som fraktalternativ, fungerar leveransen precis som en vanlig Instabox-leverans. Säljaren väljer sin närmsta Instabox, packar varan man ska skicka och märker paketet med en 4 siffrig kod med hjälp av en vanlig penna. Förutom att man inte behöver scanna någon streckkod fungerar processen som en vanlig Instabox-retur. Säljaren knappar enkelt in koden man fått via sms i valt skåp och lägger in paketet i luckan som öppnas.