Hur företag kan förbereda sig inför framtidens metaversum
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGAR Företag kan förbereda sig inför framtidens metaversum

Företag kan förbereda sig inför framtidens metaversum

Publicerat av: Redaktionen

Dagens 2D-webbplatser kan snart vara ett minne blott.

Virtuella, förstärkta och blandade verkligheter blir allt bättre, vilket innebär att företag måste tänka bortom webbläsaren.

Det är dags att förbereda sig inför upplevelser i metaversum.

Många har varit skeptiska till lösningar för virtuella verkligheter (virtual reality, VR) och förstärkta verkligheter (augmented reality, AR) då de inte haft den inverkan som branschen hoppades på för några år sedan.

Skillnaden nu är att ledande företag som Meta, Apple och Microsoft arbetar på en rad projekt inom alternativa verkligheter för framtidens metaversum – och de är inte ensamma om att se potentialen. Nästan 90 % av alla tillfrågade tror att dessa verkligheter kommer att vara lika allmänt förekommande som mobiltelefoner år 2025 enligt en enkät från Perkins Coie.

Det kan låta osannolikt, men det finns en chans att alternativa verkligheter snart blir vår verklighet. Här är en titt på hur ditt företag kan dra nytta av dessa tekniker samt användbara råd kring både verktyg och innehåll.

Hur du kan använda det

Alla företag kommer inte att behöva skapa VR- och AR-upplevelser – i vissa fall är allt som krävs en traditionell webbplats. 3D-upplevelser kan dock ge ditt företags upplevelser ett lyft. Här är några exempel på var dessa tekniker kan utnyttjas:

  • Detaljhandel – VR kan användas till att skapa en virtuell butik där kunder kan se olika produkter medan AR kan visa hur produkten faktiskt skulle se ut i ditt hem.
  • Nyheter – Nyhetsrapportering kan förstärkas genom att placera läsaren/tittaren i händelsernas centrum med en 360 graders vy över platsen där någonting har ägt rum.
  • Utbildning – AR kan generera virtuella skikt över fysisk utrustning för att visa hur någon använder ett arbetsverktyg – eller för att ge kundsupport på distans.

Hur du väljer rätt plattform

Hur företag kan förbereda sig inför framtidens metaversum

Alexander Feiglstorfer, CTO and co-founder of Storyblok

För att skapa upplevelser för framtidens metaversum krävs vissa förkunskaper. Den största skillnaden, oavsett hur lång erfarenhet du har inom programmering, är att gå från 2D till 3D – VR-/AR-utveckling påminner mer om att ta fram ett videospel än att skapa webbaserade lösningar.

Första måste du bestämma vilken hårdvara du skapar upplevelsen för.

Kommer användare att se innehållet på en dator, smartphone eller ett headset, såsom Oculus Quest? Olika hårdvara ger olika möjligheter (och begränsningar).

Nästa steg är att ta en titt på olika 3D-motorer och -ramverk där större namn som Unity, Unreal Engine och CRYENGINE sticker ut från mängden. Många av dessa lösningar har sina rötter i

spelvärlden och baseras därför på programmeringsspråk som C, C++ eller C# – användbart, men inte nödvändigt om du endast vill skapa en enklare upplevelse.

Dina webbutvecklare kan istället använda WebXR Device API – en öppen, W3C-standard som använder JavaScript och gör det relativt enkelt att komma igång med upplevelser för webbläsare. Dessutom finns det tjänster som gör det ännu lättare att arbeta med WebXR:

  • A-Frame – Webbramverk för att skapa 3D-upplevelser.
  • React 360 – Ramverk för interaktiva 360-upplevelser som körs i webbläsare, baserat på React och koncept som dina webbutvecklare förmodligen redan är bekanta med.
  • Amazon Sumerian – Tjänst för att skapa och köra 3D-, AR- och VR-program. Då tjänsten är integrerad med AWS kan du även lägga till AI-element i olika upplevelser.

Hur du skapar innehåll

Anpassa ditt innehåll efter formatet och med framtidens metaversum i åtanke. Då det handlar om visuella upplevelser bör du fokusera på sånt som är intressant att se på – ingen kommer att vilja läsa långa texter i 3D. Material som funkar på en vanlig webbplats känns många gånger onaturligt i en 3D-miljö.

Vilka högupplösta filer behöver du? Kan du använda 360-video? Kommer tittaren att kunna interagera med innehållet? Och glöm inte bort att ljud är en viktig del av upplevelsen. Vilken musik – eller vilka ljud – kan ge liv åt innehållet?

Räkna inte med att alla besökare har de senaste enheterna och 5G-täckning. Då 3D-innehåll kräver mer bandbredd kan fördröjningar som skulle gå obemärkt förbi på en vanlig webbsida skapa lagg i VR-/AR-miljöer. Därför måste du hitta en balans mellan hög kvalitet och rimlig filstorlek. Skala ner upplevelsen om så behövs för att kunna behålla en hög prestanda.

Glöm inte bort din infrastruktur. Lägg till nya innehållstyper och säkerställ att ditt leveransnätverk stöder dessa. Idéen är inte att visa besökare din vanliga webbplats i VR utan att förflytta en del av det befintliga innehållet till en 3D-miljö. Detta kan göras i en traditionell databas, men om du vill göra det enklare för ditt team att samarbeta är ett fönsterlöst CMS ett smartare alternativ.

Experimentera för att ligga i framkant

3D-upplevelser kan verka komplicerade, men som du ser kan en webbutvecklare vara tillräckligt för att komma igång och prova på olika idéer. De företag som börjar experimentera redan nu kommer att ha ett försprång när metaversumet blir en del av vår vardag

Av Alexander Feiglstorfer, CTO and co-founder of Storyblok.

 

Relaterade Artiklar