Elon är Sveriges och Nordens största butikskedja för hemelektronik och vitvaror, med över 400 butiker bara i Sverige.
Nu väljer Elon att gå över till Reclaimit, Nordens ledande eftermarknadstjänst för e-handlare och butiker, för att automatisera hanteringen av sina serviceärenden.
Målet är att öka den övergripande kundnöjdheten och kunna erbjuda en snabbare och mer transparent upplevelse vid reparationer.
– Vi har tidigare haft en otydlighet kring var våra butiker hittar information om serviceärenden, en otydlighet från leverantörer och mycket extra manuellt arbete överlag för våra butiker. Vi har därför stora förhoppningar om att Reclaimit kommer att ge en enklare hantering för våra butiker och en tydligare översikt för vår centrala kundtjänst, säger Martina Hägg, chef för Elon Service.
Hon förklarar att en viktig anledning till att valet föll på just Reclaimit är den smidiga kopplingen till Xpos samt att samarbetspartnern Garantgruppen redan jobbar med Reclaimit. Elon ser också ett ökat behov av att erbjuda en optimal kundupplevelse på alla delar av eftermarknaden – och där ligger Reclaimit i absolut framkant med nya automatiserade lösningar som gör att handlare både sparar pengar och slipper onödigt manuellt arbete, och i stället kan lägga tid och resurser på annan utveckling.
– Eftermarknadsfunktioner ska vara applicerbara oavsett var konsumenten söker hjälp i ärendet: i butik, på webben eller via kundtjänst. Vi tror att utvecklingen går mot allt fler digitala tjänster för att göra en serviceanmälan. Allt från QR-koder och scanning av serienummer till digital uppkoppling av produkter som kan felanmäla sig själva, säger Martina Hägg.
– Det är oerhört spännande att få arbeta med ett så innovativt bolag som Elon och hjälpa dem att ytterligare förbättra sin eftermarknadshantering för att säkra långsiktigt hållbara kundrelationer. Vi kommer att stödja Elon i hela kedjan från kundupplevelse till kontakt med leverantör, säger Wilhelm Hamilton, vd för Reclaimit.