Wolt Market fyller två år i Sverige – firar med ännu bredare sortiment
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKWOLT Wolt Market fyller två år i Sverige – firar med ännu bredare sortiment

Wolt Market fyller två år i Sverige – firar med ännu bredare sortiment

Publicerat av: Redaktionen

Wolt Market öppnade upp sin första svenska butik i Solna våren 2022.

Två år senare har de etablerat fem butiker i landet och antalet varulinjer har dubblerats. ”Vi har blivit mer av en butik där människor veckohandlar”, säger vd Joachim Schwartzbach.

Wolt Market har på kort tid etablerat sig i Sverige som en virtuell livsmedelskedja med hemleverans inom 30 minuter. Men att det skulle bli en kedja där familjer veckohandlar allt från blöjor till färskvaror var emellertid ingen självklarhet, berättar Joachim Schwartzbach när vi träffar honom i samband med tvåårsdagen efter intåget i Sverige.

Wolt Market fyller två år i Sverige – firar med ännu bredare sortiment

Joachim Schwartzbach, VD på Wolt

– Vi började med ”convenience-varor”, det vill säga snack, läsk, konfektion och sådana saker med längre hållbarhet.

Men i takt med att tiden har gått har både sortimentet och kundbeteendet förändrats.

– Det har gått hand i hand. Kundbeteendet har förändrats, vi har breddat vårt sortiment. Vi har gått från 2300 varulinjer från start till över 4000. Snart är vi uppe på över 5000 varulinjer.

Joachim Schwartzbach fortsätter:

– Många av våra kunder går mot veckohandling. Det handlas mycket färskvaror, som kött, fisk, mejeriprodukter, frukt och grönsaker.

Hur ser den typiske Wolt Market-kunden ut?

– Det är ganska olika. Det är alltifrån ensamhushåll som köper läsk och konfektion till familjer som köper allt från blöjor till köttfärs. Vi har ett ganska brett utbud av kunder. Det vi ser är att frekvensen hos kunderna går upp, det vill säga de handlar oftare och mer.

I dag är Wolt Market etablerade i fyra svenska städer. I Stockholm med två butiker, i Solna, Örebro och Malmö med en vardera.

Wolt Market växer på två sätt, berättar Joachim Schwartzbach vidare. Dels etablerar de sig i jämn takt på nya orter, dels handlar befintliga kunder mer. Tanken är att det ska fortsätta i den riktningen.

– Vi har stora planer på att utveckla sortimentet ännu mer, både inom färskvaror, men det kan också vara kategorier som vi inte täcker i dag. Det kommer att hända mycket bara i år.

Senaste nyetableringen Wolt Market genomförde var när de öppnade upp i Malmö alldeles nyligen, en satsning som hittills slagit väl ut.

– Det har gått över förväntan. Verksamheten har presterat bättre än de siffror vi hade väntat oss. Det har varit en väldigt positiv öppning i Malmö. Vi ser också väldigt bra tillväxt framåt. Generellt sett ligger vi 50 procent över det vi hade förväntat oss.

Var slår ni upp härnäst?

– Vi ser kontinuerligt över möjligheterna för expansion, men vi har inte planlagt några nya städer. Vi är väldigt avhängiga basen som finns hos Wolt. Men det är klart att det är naturligt för oss att se på större städer.

Ni fyller två år i Sverige nu – vilka är de viktigaste milstolparna ni har uppnått under den här tiden?

– En milstolpe var definitivt när vi ingick kollektivavtal med Handels i december i fjol. Det var viktigt för Wolt Market men också för branschen, eftersom vi var den första i Sverige inom vår typ av verksamhet, som ingått ett sådant.

– Sedan handlar det ju om etableringen av nya butiker. Men förutom det har vi också haft en stark organisk tillväxt. Det är ett bra betyg, att våra befintliga kunder handlar mer.

Det har hänt mycket under de två år som passerat sedan butiken i Solna slogs upp. Var befinner sig Wolt Market om ytterligare två år?

– Förhoppningsvis kommer vi att vara ansedda som en livsmedelsaktör som kunderna går till för att veckohandla. Vi är på väg dit, men vi måste få upp sortimentet till kanske 6-8000 varulinjer. Det är dit vi önskar gå och som det ser ut nu är det fullt möjligt. Förhoppningsvis har vi också expanderat till ännu fler städer.

Relaterade Artiklar