Bagaren och Kocken tillbaka på rekordnivåer efter starkt 2023
Hem E-HANDEL Bagaren och Kocken tillbaka på rekordnivåer efter starkt 2023

Bagaren och Kocken tillbaka på rekordnivåer efter starkt 2023

Publicerat av: Redaktionen

Bagaren och Kocken, som är Nordens ledande e-handelsbolag inom köksmaskiner och köksredskap, levererade ett starkt 2023-resultat med god lönsamhet.

Omsättningen uppgick till över 816 MSEK och driftsresultat till 33 MSEK.

– Vi är mycket glada över att kunna presentera ett så pass starkt resultat, trots det tuffa marknadsläget och strategiska omstruktureringar, säger VD Charlotta Svarfvar. Vi har under året haft fullt fokus på lönsamhet men har i samband med detta fått hävstång även i försäljningen där vi till och med tangerade pandeminivåer under november och december, fortsätter hon.

Omsättningstillväxten inom kökssegmentet landade på 12 %. Den något minskade totala omsättningen kan kopplas till avyttringen av affärsområdet och e-handelsplattformen Robotexperten, vilket var ett strategiskt steg för att renodla fokus på kärnområdet – köket – och dess ledande varumärken, Bagaren och Kocken och KitchenOne.

– Framgångsfaktorer har varit nära samarbete med våra leverantörer, en nylanserad prisstrategi, hög kostnadskontroll och fortsatt starkt fokus på vår expertpositionering. Vi har även satsat på extra marknadsföring vilket gett fin försäljningseffekt och stärkt vårt varumärke, samt tagit marknadsandelar inom viktiga kategorier, säger Charlotta Svarfvar.

Bagaren och Kocken tillbaka på rekordnivåer efter starkt 2023

Charlotta Svarfvar

Och köksexperten ser ljust på 2024.

– Vi har vind i seglen och är väldigt trygga i vår positionering. Vi ska fortsätta att vara unika och nördiga inom köket, arbeta nära strategiskt viktiga leverantörer och tillsammans bygga starka varumärken. Vi kommer ta ytterligare kliv i det viktiga hållbarhetsarbetet och växa lönsamt på samtliga nordiska marknader, avslutar Charlotta Svarfvar.

Ett stöd till utsatta barn och unga

Bagaren och Kocken är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont, vars e-handelssatsning innefattar nio ledande bolag inom fem strategiska områden och nischer: Outdoor, Parenting, Home & Interior, Health & Beauty och Hobby. Under 2023 delade Egmont ut nästan 100 miljoner DKK av sitt överskott för att stötta barn och unga som befinner sig i utsatta livssituationer, via partnerskap med bland annat Rädda Barnen, Bris, Sveriges Stadsmissioner, My Dream Now och Berättarministeriet.

 

 

 

Relaterade Artiklar