Idag lanserar analysbolaget Meltwater rapporten Digital Report 2023: Sweden, framtagen i samarbete med kreativa byrån We Are Social.
Av rapporten framgår att Nordeuropa är regionen med högst internetanvändning som procentuell andel av den totala befolkningen globalt sett.
I Sverige var 97,2 procent av befolkningen (10,28 miljoner) internetanvändare 2022. 82,2 procent var aktiva sociala medier-användare.
I genomsnitt spenderade svensken 6 timmar på internet dagligen 2022; en minskning med 5 procent jämfört med föregående år. De tre främsta skälen för internetanvändningen visar sig vara att hitta information (76 %), ha kontakt med närstående (64,7 %) och få uppdateringar kring nyheter och evenemang (64,6 %). De mest populära google-sökningarna är “Aftonbladet”, “Google” och “Stockholm”, följt av “Expressen” och “Translate”.
Svenskarnas favoriter på sociala medier
När det kommer till sociala medier är svenskarnas mest använda plattform Facebook, med 77,1 procent av internetanvändare i åldern 16-64 år som använder plattformen varje månad. Favoriten visar sig dock vara Instagram, följt av Facebook och Facebook Messenger. TikTok ligger fortfarande efter Snapchat på femteplats.
“Intressant är att WhatsApp, som ju är favoritplattformen globalt, bara hamnar på sjätte plats i Sverige. Vi följer uppenbarligen inte den globala trenden, utan föredrar kontakt via Facebook Messenger. Vad gäller TikTok kommer plattformen tveklöst fortsätta öka i popularitet under 2023. Det betyder också att varumärken som effektivt vill nå ut till online-communities bör studera plattformens trender och beteenden noggrant”, säger Frida Fors Wallsbeck, nordisk marknadschef på Meltwater.
Sociala medier-annonsering växer
Av rapporten framgår att svenska marknadsförare satsar allt mer på sociala medier-annonsering. Det årliga spenderandet uppgick till 991 miljoner USD 2022; en ökning med 17,1 procent mot föregående år. Av det totala spenderandet på digital reklam i Sverige utgör sociala medier utgör 26,5 procent.
“Tittar vi enbart på influencer-annonsering ser vi en ökning med 8,5 procent senaste året, vilket stämmer överens med branschens tillväxt. Samtidigt ser vi en reklamtrötthet växa fram när det kommer till influencer-marketing, och det kommer medföra större krav på kreatörer att producera relevant och intressant innehåll”, säger Frida Fors Wallsbeck.