Svenskarnas shopping minskade under årets julhandel
– men spenderingen på restaurang och barer ökade med 25%
Data från Revoluts 200 000 Svenska användare visar att svenskarnas shopping minskade under årets julhandel, 1-24 december, jämfört med förra året. Vi spenderade 10% mindre på shopping i december, men datan visar samtidigt att spenderingen på barer och restauranger ökade med 25% jämfört med förra året.
Svenskarnas la mindre pengar på på både kläder, leksaker och smink under årets julhandel men desto mer på elektronik. Svenskarna spenderade 13% mer på elektronik under årets julhandel jämfört med förra året.
Revoluts data visar en tydlig ökning av shopping i fysiska butiker den 23 december jämfört med övriga dagar under månaden, vilket indikerar att många svenskar var ute på stan för sista-minuten shopping dagen före julafton. Vi spenderade dock inte mycket mer pengar den 23 december än under samma dag förra året, spenderingen ökade enbart med 2,6%.
Den vanligaste betalmetoden under årets julhandel var kontaktlös betalning, följt av e-handel. Spenderingen var som högst på onsdagar, torsdagar och fredagar mellan klockan 10-16.
Stockholmarna spenderade i genomsnitt per person mest pengar på shopping under årets julhandel, följt av Helsingborgare och Malmöiter.