St1 väljer HiQs Frends som nästa steg i företagets långvariga partnerskap med HiQ.
Frends är den nya lösningen för API-hantering och mobila back-end integrationer.
– Att expandera vårt partnerskap med St1 är fantastiskt. Det visar på att vi kan erbjuda våra kunder en variation av tjänster inom en mängd olika områden. Det gör att vi kan bli en ännu bättre partner och jag är väldigt glad att se oss växa i vårt partnerskap med St1, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.
HiQ har spelat en viktig roll i St1s arbete med digitalisering genom att designa och utveckla affärskritiska funktioner för mobilapplikationer som skapar mer affärer för både St1 och Shell. Dessa projekt har inkluderat utveckling av funktioner som mobil tankning och tvätt av bilen, digital lösning för kaffe-abonnemang och St1 Mastercard-konto. Nu väljer St1 även HiQs Frends som deras nya lösning för API-hantering och mobila back-end integrationer.
– Det är en ära för HiQ och Frends att arbeta med St1 och att samarbetet fördjupas. Vår vision är att förenkla och förbättra, och att få chansen att göra det för en redan befintlig kund på HiQ är precis vad vi vill göra och att jobba med en kund inom flera olika områden, säger Jukka Rautio, Head of Frends på HiQ.
Eftersom St1 har utvecklat ett växande antal digitala lösningar befann sig företaget i ett läge där den befintliga API-lösningen inte uppfyllde vissa företagsmässiga krav. St1 letade efter en lösning som kunde hjälpa dem att förenkla sin IT-miljö och effektivisera den totala ägandekostnaden samt minska leveranscykler för API:er och integrationer. St1 väljer Frends för detta då den gamla lösningen har blivit för komplex och dyr att underhålla.
Med hjälp av Frends förflyttade St1 API-arkitektur och skapade ett säkert ekosystem för alla applikationer. Några av implementeringarna inkluderade:
- API-hantering. Möjliggör för en fullständig livscykelhantering av API:er: design, publicering, övervakning och hantering.
- API gateway. Adderar ett extra lager av säkerhet till mikrotjänster och back-end-funktioner för att kunna hantera förfrågningar på det mest effektiva sättet.
– Med Frends kan vi ta hand om alla våra behov för API-hantering. Vi valde Frends som vår långsiktiga lösning för API-hantering och hittills har det visat sig vara flexibelt, pålitligt och kostnadseffektivt, säger Linda Pihl, Head of Digital på St1 Nordic.
Med den nya, förenklade API-lösningen kunde St1 minska volymen oönskad trafik och öka tillförlitligheten. Plattformen hade över 1 000 000 processkörningar inom den första månaden och hanterar i nuläget över tre miljoner API-samtal per månad. Partnerskapet mellan St1 och HiQ täcker också support- och underhållsverksamhet för alla mobila appar samt integrationslösningen med Frends.