Företagsgruppen Trendmark tar stora kliv mot digitalisering efter att tidigare främst fokuserat på försäljning via fysiska butiker.
Först ut är Sebago, vars nylanserade DTC-kanal markerar starten på en ambitiös plan att modernisera samtliga varumärken inom koncernen – med varumärkena Superga och Jofama i släptåg.
Målsättningen är att stärka närvaron online och expandera på flera marknader under kommande år.
Distributionsföretaget Trendmark marknadsför och representerar flera världsledande varumärken inom kläder och skor i Norden. Efter en något skakig period under pandemin upplever man idag en stabil tillväxt med en omsättning på ca 85 MSEK. För att säkerställa fortsatt framgång tog Trendmark nyligen ett strategiskt beslut att genomföra en omfattande digitaliseringsprocess i ett skifte från sitt tidigare viktade fokus på fysiska butiker. Tillsammans med varumärkesnischade plattformen Centra har man nu framgångsrikt lanserat den första uppgraderade ehandeln direkt mot konsument för sko och klädvarumärket Sebago, som snart efterföljs av italienska skovarumärket Superga och anrika svenska skinnvarumärket Jofama med planerad lansering under hösten. Målet är att stärka samtliga av Trendmarks varumärkens digitala närvaro rejält och samtidigt växa på flera fokusmarknader under 2023/2024.
- Trots att flera av våra varumärken tidigare drivit försäljning via egen ehandel har dess fysiska etableringar alltid varit starkast. Men när vi gradvis började se förändringar i våra kunders köpbeteenden insåg vi att en större omställning var nödvändig för att kunna behålla vår framgång på lång sikt. Via Centras plattform har vi nu möjlighet att löpande rulla ut flera varumärken, med individuella sajter, från en plattform – och möta våra kunder digitalt via vassa DTC-kanaler. Lösningen sparar tid och pengar genom att effektivisera många interna arbetsprocesser som tidigare hanterats manuellt. Dessutom medför plattformsbytet en betydligt enklare hantering av vår B2B-försäljning, som fortfarande står för en stor del av vår verksamhet, säger Charlotte Ericson, e-handelsansvarig på Trendmark.
Ett ytterligare stort fokus för Trendmark i samband med den nya digitala satsningen är möjligheten att skala sin verksamhet på flera internationella marknader.
- En avgörande faktor bakom beslutet att genomföra en så pass omfattande omställning var möjligheten att accelerera möjligheten för tillväxt på internationella marknader framåt. Centra blir en viktig del i genomförandet av detta, eftersom dess lösning är specifikt byggd för att hantera global multi-marknadsförsäljning. Det ska bli väldigt spännande att följa våra varumärkens digitaliseringsresor och se var denna satsning för oss, avslutar Charlotte Ericson, e-handelsansvarig på Trendmark.