Retailjätten Jula väljer att utvidga sitt samarbete med finansiella teknikbolaget Adyen.
Efter flera års samarbete på e-handeln växlar nu Jula upp och investerar i Adyens teknik även för de fysiska butikerna.
Målet är att, med världsledande teknik, ge Julas kunder en sömlös upplevelse mellan företagets fysiska och digitala handel.
Adyen har varit Julas leverantör av betalningslösningar för e-handel sedan 2017. I takt med att Jula nu expanderar till nya marknader och öppnar fler varuhus väljer Jula att vidareutveckla samarbetet med Adyen genom att implementera Adyens betalningslösning för samtliga fysiska butiker. Jula kommer följaktligen att ta klivet mot Adyens unified commerce – den tekniska plattformen där alla Julas säljkanaler och transaktioner samlas på en plats, med syftet att förenkla betalningar och förbättra kundupplevelsen.
- Adyen har hjälpt oss att bli mer självständiga och möjliggör för oss att få ut så mycket nytta som möjligt ur våra betalningar. Vi har tidigare haft utmaningar när vi har lanserat på nya marknader. Med Adyen blir alla förändringar med våra betalningar och dess system en enkel historia. Adyens internationella expertis och närvaro kommer även att hjälpa oss driva vår expansion mot bland annat Finland i när, säger Erica Matsson, head of Operations Lead POS,
Jula startades 1979 på gården Jultorp i Västergötland. Bolagets första produkt var Julakapen, en kombinerad vedkap och vedklyv. Idag driver Jula 115 varuhus med 4000 anställda i tre länder – Sverige, Norge och Polen. Tillsammans med Adyen kan nu samtliga befintliga och kommande varuhus kopplas ihop med Julas e-handel och generera värdefulla insikter, butikstjänster och kundlojalitet.
- Vi har haft ett framgångsrikt samarbete med Jula i flera år som nu går in i en ny och spännande Jula är en av Nordens mest folkkära detaljhandlare och för att stärka den positionen implementerar man nu unified commerce i hela verksamheten. Vår retailbarometer visar att kunder vill kunna handla sömlöst mellan kanaler och vårt samarbete kommer fokusera på att ge Julas kunder den möjligheten på alla marknader, säger Tobias Lindh, VD Adyen, Norden & Baltikum.