Bilföretagen slåss om att överträffa varandra när det gäller räckvidd, men det kunderna söker är lägre priser.
Det visar en undersökning som gjordes bland besökare på den stora elbilsmässan eCarExpo i Stockholm i början av månaden.
47% säger att de vill se lägre priser innan de går över till elbil, men bara 8 % säger sig behöva längre räckvidd.
”Räckviddsångest” har blivit något av ett mantra i bilbranschen och biltillverkarna har agerat utifrån att detta är det stora hindret när det gäller att få kunderna att byta till elbil.
Men nu visar det sig att detta inte är det stora hindret – istället är det lägre priser som kunderna efterfrågar. Undersökningen från eCarExpo talar ett tydligt språk: Bland de som säger att de INTE kommer att köpa en laddbar bil under de kommande 12 månaderna anger
47% att de vill se lägre priser men bara 8 % säger sig behöva längre räckvidd.
– Trenden har förändrats, säger Anna Fägersten som är marknadschef för eCarExpo.
– För några år sedan, när elbilar var helt nytt, var det just räckvidden som efterfrågades. Men nu verkar det som om människor insett att nästan all deras körning klaras lika bra av en bil med 35 mils räckvidd som en med 60 mil. Idag är det lägre priser som efterfrågas.
Motorjournalisten Alrik Söderlind håller med
– Det känns lite konstigt när helt nya okända märken har instegsmodeller som börjar på 500 000 kronor. Och det finns nästan inga enkla eldrivna pendlarbilar att köpa.
En del bedömare menar att Sverige är tidigt ute med den här reflektionen.
Gunnar Dackevall är VD för mässarrangören eLife Nordic AB som arrangerar elbilsmässor i fem länder:
– Norge och Sverige är bland de mest mogna elbilsmarknaderna i världen och all ny teknik börjar ju från toppen av marknaden och sedan tar det ett tag innan den sipprar ner… I de stora europeiska bilmarknaderna är elbilar fortfarande nytt och man anpassar därför utbudet efter köpare som vill vara tidigt ute och har råd.
En annan anledning till att det är trångt i elbilarnas premiumsegment är komponentbrist och leveransproblem. Flera märken har tydligt aviserat att man släpper fokus på volym och istället satsar på dyrare bilar med höga marginaler.
– Det ska bli spännande att se hur snabb branschen är på att känna av vad marknaden säger. Fisker pratade till exempel om att deras nya bil Fisker Pear ska bli billigare än vad någon trott vara möjligt bland annat genom helt nya lösningar. Det känns som om allt fokus på premium öppnar dörrar för nya spelare som vill ta en annan position.