Speqta AB (publ) (“Speqta”), en ledande leverantör av SaaS-lösningar för onlineannonsering, lanserar en ny kraftfull funktionalitet som är utformad för att stärka e-handelsföretag, via sin plattform Bidbrain*.
Denna innovativa funktion gör det möjligt för e-handlare att få en inblick hur deras prissättning mot konkurrenterna påverkar sin annonsering, vilket gör det möjligt för dem att optimera sina strategier för förbättrad prestanda.
I september lanserade Bidbrain* en funktionalitet som ger kunderna möjlighet att mäta hur deras produktpriser ligger till i förhållande till konkurrenternas, tillsammans med andra viktiga nyckeltal för Google Shopping.
Prisinsikter tillsammans med budgivningsprestanda
Denna banbrytande funktion ger användarna en omfattande rapport som visar deras aktuella produktpriser tillsammans med de bästa priserna som finns på konkurrenternas webbplatser, komplett med ett jämförelsemått som indikerar om priset är lägre eller högre. Bidbrain har tidigare rapporterat om sin studie som visar att om priserna är upp till 10% dyrare än konkurrenternas, så halveras konverteringsgraden.
Bidbrains AI-budkampanjer för Google Shopping kommer nu automatiskt att använda prisedata och utnyttja förhållandet mellan priskonkurrens och konverteringsfrekvens för att optimera budstrategier för användare.
Uppdateringar och insikter i realtid tack vare flera datakällor
För att förse användarna med den mest omfattande och korrekta prisdatan har Bidbrain samarbetat med olika dataleverantörer utöver att hämta data från Google Merchant Center. Denna omfattande datatäckning säkerställer att ett brett utbud av produkter kan utvärderas effektivt.
Prisdatan uppdateras dagligen, vilket gör det möjligt för Bidbrain-användare att få insikter i realtid om hur deras produktpriser korrelerar med annonsernas prestation, inklusive konverteringsfrekvenser. Genom att utnyttja data kan kunderna strategiskt allokera sina budgetar till produkter med konkurrenskraftiga priser och högre förväntade konverteringsgrader. Dessutom finns det planer på att automatisera denna process ytterligare inom Bidbrain-verktyget, vilket förbättrar effektiviteten och användarvänligheten.
Global tillgänglighet
Prisdatan är tillgängliga för följande länder: USA, Storbritannien, Sverige, Danmark, Norge och Tyskland. För att få tillgång till denna funktion behöver kunderna GTIN-nummer (Global Trade Item Number) för sina produkter.
Pontus Wiehager, Chief Product Officer på Bidbrain och BrightBid, kommenterar:
“Vår nya prisfunktion ger e-handelsföretag ett kraftfullt verktyg för att fatta välgrundade prisbeslut och optimera sina annonsstrategier. Genom att sömlöst integrera denna funktion i Bidbrain är vi fast beslutna att ge våra kunder möjlighet att lyckas i det mycket konkurrensutsatta detaljhandelslandskapet online.”
Gustav Westman, VD för Bidbrain och BrightBid kommenterar:
“Vi är besatta av att leverera bättre resultat för våra kunder. Prissättning är nyckeln för e-handlare, och denna release symboliserar denna besatthet. Vi bygger den oberoende plattformen för annonskostnadsspendering, och jag är stolt över teamet som gör det.”
* Bidbrain kommer att integreras med tjänsten BrightBid för att kunna erbjuda kunderna både shopping- och textannonser i samma verktyg, för annonsering på både Google och Bing. För mer information om denna funktion och andra tjänster som erbjuds av Speqta, besök www.bidbrain.com och www.brightbid.com.