Sverige och Norden en av de tre viktigaste marknaderna för de heta tjänsterna.
Holländska Channable, en av världens ledande utvecklare av verktyg för effektiv e-handel med inriktning på feed management och PPC automation solution provider (PPC= Pay Per Click) för digitala marknadsförare meddelar att de fått in över 55 miljoner euro i en investering från amerikanska riskkapitalföretaget Partech tillsammans med europeiska Peak Capital, som redan tidigare investerat i Channable.
Channable öppnade nyligen ett kontor i New York som ett led i den utökade satsningen på den amerikanska marknaden. Sedan tidigare har bolaget en stark ställning på främst DACH-marknaden (Tyskland, Österrike, Schweiz) och i Norden. Investeringen kommer dels gå till att bygga ut verksamheten i de viktiga regionerna och dels till ytterligare utveckling av verktyget.
”Det här betyder att vi får resurser till att utveckla den viktiga nordiska e-handelsmarknaden på ett effektivare sätt och anpassa verktyget till alla de nya möjligheter som öppnats på sistone för dem som vill marknadsföra sina varor på nätet”, säger nordenchefen Sarah Stenquist.
“Vi vill etablera Channable som ett avgörande hjälpmedel för alla e-handelsföretag”, säger Rob Van Nuenen, medgrundare och VD för Channable. “Med tanke på den ökade efterfrågan inom e-handel kan det bli komplicerat utan rätt verktyg. Den här senaste finansieringsomgången kommer att hjälpa oss att göra e-handel enklare genom att betjäna fler kunder globalt, samtidigt som vi bygger vidare på vår innovativateknik parad med en förstklassig support. Vi är stolta över att ha partners som Partech och Peak när de tar med sin omfattande kunskap till bordet och tar företag som Channable till nästa nivå.”
Channable grundades 2014 av Rob van Nuenen, Stefan Hospes och Robert Kreuzer och gör det möjligt för e-handelsföretag att effektivt sälja, annonsera, marknadsföra och hantera sin onlineförsäljning. Företaget har idag över 6 000 kunder globalt och bearbetar varje dag mer än 55 miljarder artiklar som är till salu hos världens e-handelsplattformar via 2 500 lokala och globala kanaler. Det kan vara jämförelsesajter, marknadsplatser, sökmotorer och sociala nätverk. Totalt har verksamheten vuxit med 91 procent varje år. Företaget har också utökat sin personal med 60 procent globalt.