Årets Black Friday den 24 november förväntas slå nya försäljningsrekord.
Men det faktum att Black Friday fortsätter att vara populärt betyder inte att alla återförsäljare kan förvänta sig att lyckas.
I den ständiga tävlingen att sticka ut och locka till sig kunder lyckas vissa företag bättre än andra. nShift har tagit fram en guide över de vanligaste misstagen liksom vägen till framgång för e-handlare.
Det är mycket att tänka på inför Black Friday för aktörer med online- och omnikanal-försäljning. Trots att man tidigare spått att dagen skulle förlora sin särprägel så ökade försäljningen förra året. Statistik
från nShift visar att beställningar på Black Friday 2022 var 79 procent fler än en vanlig fredag.
– Black Friday är fortsatt en väldigt populär dag och vi förväntar oss högt tryck också i år trots konjunkturen. Genom att planera på rätt sätt kan företag av alla storlekar öka sina intäkter och se till att värna om kundnöjdheten. Dagens konsumenter förväntar sig regelbundna statusuppdateringar för sina leveranser. De förutsätter att de kan se uppdateringarna i de kanaler som är relevanta för dem, inte de kommunikationsmetoder som är bekväma för återförsäljaren. Genom att skapa rätt kundupplevelse kan man bygga lojalitet på lång sikt. Men när konsumenter känner sig besvikna över leveransupplevelsen kommer de att handla av någon annan, säger Mattias Gredenhag, teknisk ansvarig på nShift.
Fem vanliga misstag som hindrar företag att dra nytta av Back Friday:
1) Att förbereda sig för sent – med beställningar som vida överstiger en vanlig fredag måste e-handeln och den digitala infrastrukturen klara av efterfrågan.
2) Att försumma strategier för kundvagnskonvertering – cirka 80 procent av kundvagnarna överges på Black Friday. Genom att förstå varför konsumenter lämnar kan återförsäljare öka konverteringar.
3) Att glömma bort kundupplevelsen – människor är ute efter mer än bara ett fynd. De förväntar sig att resten av upplevelsen, inklusive leveransen, ska vara värt att komma tillbaka för.
4) Otillräckliga leveransalternativ – att erbjuda rätt utbud av leveransalternativ kan öka konverteringar med 20 procent.
5) Att inte fokusera på utsläpp – återförsäljare kan vidta åtgärder för att hjälpa kunderna att göra mer miljövänliga val.
nShifts sju framgångsstrategier för e-handelsföretag under Black Friday
1) Öka konverteringar i kassan – rabatter är inte tillräckligt för att säkerställa konverteringar. ”Brist på leveransalternativ” är en av de vanligaste anledningarna till att kunder överger sina varukorgar. Genom att erbjuda och tydligt markera ett urval av leveransalternativ kan e-handelsföretag öka konverteringarna med 20 procent.
2) Anpassa till kundens värderingar – hela 88 procent av konsumenterna hävdar att de är mer lojala mot ett företag som ger tillbaka till sin omvärld. Under Black Friday bör återförsäljare visa kunderna att de delar deras värderingar genom att till exempel erbjuda leveransalternativ med lägre utsläpp och ge möjlighet att donera till miljö- eller välgörenhetsorganisationer i samband med beställningen.
3) Bekväma leveranser – att erbjuda alternativa leveransmöjligheter utanför hemmet, där kunderna kan hämta sina paket från en paketautomat eller skåp, kan vara mycket bekvämare än hemleverans för många. Ett utmärkt sätt för omnikanals-återförsäljare som vill öka försäljningen är att locka tillbaka kunder till butiken för att hämta sina paket eftersom kunderna gör tilläggsköp medan de är i butiken. Det hjälper också till att göra Black Friday mer miljövänlig.
4) Håll kunderna uppdaterade – cirka 78 procent av onlinekunderna kommer att byta varumärken eller återförsäljare om de inte får regelbundna uppdateringar om statusen för sin beställning. Bara för att människor köper till ett rabatterat pris under Black Friday betyder det inte att de accepterar en sämre kundupplevelse. Genom att skicka regelbundna och relevanta uppdateringar till kunderna i deras valda kanal kan man minska antalet samtal om ”Var är min beställning?” med 60 procent.
5) Marknadsför och sälj mer – när kunderna väntar på sin beställning är de som mest engagerade. Leveransuppdateringar är mycket mer benägna att öppnas än andra marknadsföringsmeddelanden från återförsäljare. Genom att integrera marknadsföringsmeddelanden i dessa leveransuppdateringar kan återförsäljare öka sin försäljning. Otaliga konsumenter kan köpa från en viss återförsäljare för första gången under Black Friday. Rätt kommunikation efter det kan omvandla dem till livslånga lojala kunder.
6) Konvertera returer till utbyten – en av tre varor som köps under Black Friday returneras snabbt. En digital returprocess med ett användarvänligt gränssnitt gör det lättare att erbjuda utbytesalternativ till kunderna, vilket innebär att återförsäljarna inte förlorar sin intäkt på returnerade varor. Det är vanligt att 30 procent av returerna konverteras till utbyten.
7) Analysera, anpassa, förbättra – att köra en digital leveransprocess genererar en mängd data som är lätt att analysera. E-handelsföretag bör använda det för att förbättra marknadsföringen, verksamheten och personanpassa kundresan. Till exempel kan man genom att titta på trender i returnerade varor identifiera och åtgärda vanliga problem, vilket minskar antalet returer på medellång sikt. Detta kan vara särskilt viktigt för att dra lärdomar inför framtiden.
nShift kan hjälpa webbutiker och online-återförsäljare att förbereda sig inför den mest hektiska tiden på året. Läs gärna den fullständiga guiden ”Delivering Black Friday Success” (på engelska).