TCL, ett av världens ledande företag inom konsumentelektronik, fortsätter att växa i Europa.
Partnerskap och satsning på innovativa produkter har gett rekordförsäljning under året som gått.
TCL har under det senaste året haft en stor tillväxt i Europa, särskilt inom TV- och ljudmarknaden. Starka partnerskap med återförsäljare och en satsning på innovation har bidragit till framgångar på marknader i hela Europa. Enligt undersökningsföretaget GfK har TCL varit det främsta TV-varumärket i Sverige, Frankrike och Polen och det tredje främsta TV-varumärket i Spanien och Tjeckien.
– Under 2024 såg vi till exempel en betydande tillväxt i Spanien, Italien, Storbritannien och Östeuropa. Även vår expansion inom större hushållsapparater och luftkonditionering har varit avgörande för vår tillväxt och står nu för en allt större del av vår totala omsättning, säger Frédéric Langin, Chief Commercial Officer på TCL Europe.
Fortsatt tillväxt och innovation under 2025
TCL:s stora tillväxt har lyfts av rekordförsäljning, i synnerhet under Black Friday 2024 som var den bästa Black Friday i TCL Nordens historia. Samtidigt som varumärket fortsätter att expandera sin närvaro i Europa vill TCL fortsätta sin snabba tillväxt genom att upprätthålla en bra balans mellan prisvärdhet och premiumfunktioner, vilket idag kännetecknar varumärket.
– Vi är fast beslutna att fortsätta vår snabba tillväxt i Europa och dra nytta av efterfrågan på prisvärd premiumteknik. Vår produktportfölj, som nu består av TV-apparater i toppklass, spelmonitorer, hushållsapparater och luftkonditioneringslösningar, gör att vi kan tillgodose våra kunders olika behov – från teknikentusiaster till familjer som söker värde och prestanda. Vi ser till att konsumenterna alltid får den bästa tekniken för sin budget, säger Frédéric Langin.
Drivande marknadstrender: betydelsen av innovation
I Europa fortsätter konsumenternas efterfrågan på större TV-skärmar att öka, särskilt för de som är större än 55 tum. TCL har varit drivande inom denna trend genom att erbjuda väldigt stora TV-apparater, inklusive modeller på upp till 115 tum. TCL ligger dessutom i framkant vad gäller bildskärmsteknik, inklusive QLED och Mini LED.
– Kunden står i centrum för allt vi gör. Vi förutsåg tidigt den ökande efterfrågan på större TV-storlekar och har kunnat möta detta behov med ett imponerande utbud av jumbo-TV-apparater. Genom att ständigt förnya och utöka vår produktportfölj är vi redo att uppnå ännu större tillväxt under 2025, säger Frédéric Langin.
På teknikkonferensen CES 2025 kommer TCL att visa upp framtiden för smarta hem med fokus på Mini LED-teknik och AI-drivna innovationer.
Om TCL
Om TCL Communication
TCL Communication är specialiserat på forskning, utveckling och tillverkning av smarta telefoner, surfplattor och uppkopplade enheter. Med målet att leverera 5G till alla hjälper TCL Communication sina kunder att skapa ett liv med ”Inspire Greatness” genom branschledande teknik och lösningar. TCL Communication är ett helägt dotterbolag till TCL Electronics. För mer information om TCL:s mobila enheter, gå in på: https://www.tcl.com/global/en/mobile.
Om TCL Electronics
TCL Electronics (1070.HK) är ett snabbväxande företag inom hemelektronik och en ledande aktör inom den globala tv-industrin. Företaget grundades 1981 och är nu verksamt på mer än 160 marknader runt om i världen. TCL är specialiserat på forskning, utveckling och tillverkning av hemelektronikprodukter som tv, ljud och smarta hushållsapparater. För mer information, gå in på: https://www.tcl.com/eu/en.
TCL är ett registrerat varumärke som tillhör TCL Corporation. Alla övriga varumärken tillhör sina respektive ägare.