Att få pengarna att räcka så långt som möjligt i en tid av ekonomisk och politisk oro, är något som till stor del har präglat handelsåret 2023.
Att handeln dessutom beräknas ha gått miste om 48 miljarder dollar på grund av betalningsbedrägerier har också satt sina spår.
Det finns dock en hel del ljuspunkter när vi nu sammanfattar ett år som på många sätt också tvingat oss att ta rejäla kliv mot en allt bättre kundresa och shoppingupplevelse.
De fem trender som utmärkte e-handeln 2023 är:
- Vardagslyx till överkomligt pris
Den ekonomiska osäkerhet som präglat året har tvingat många att omvärdera sina prioriteringar. Vi ser att konsumenter till viss del har behövt frångå det hållbara perspektivet till förmån för billigare alternativ. Samtidigt vill man inte ge upp vardagslyxen – ett nytt Chanelläppstift eller en nischparfym känns tvärtom ofta ännu viktigare i osäkra tider – men den lyx man unnar sig är ofta den som är på rea eller som går att få till överkomligt pris. Överlag har just rea och nedsatta priser, såväl som happenings som Black Friday, varit viktigare än någonsin under 2023 då allt fler behövt hålla i slantarna.
- Streaming – inte bara för gamers
Den omnikanalboom som rådde tidigare började under 2023 falna och ersattes med en mer målinriktad strategi i syfte att möta Gen Z online. I hopp om att göra kundupplevelsen till ett äventyr, samarbetade varumärken som H&M och Shopify med onlinespel och streamingplattformar för att göra konsumenterna till en del av varumärkesupplevelsen och shoppingturen till en engagerande helhetsupplevelse.
- Göra gröna alternativ mer överkomliga
Hållbarhet står fortfarande i centrum vad gäller konsumtion, men då många konsumenter under 2023 behövt välja bort hållbarhet av ekonomiska skäl, har företagen gjort sitt bästa för att minska detta genom att erbjuda miljöincitament och göra gröna alternativ mer överkomliga överlag. men företag har fortsatt att driva på det genom Boutiquehotellet The Hoxton införde till exempel en belöning för gäster som väljer hållbara resor och FutureCard erbjöd cash back-belöningar till de kunder som använde sina kort för att köpa varor och tjänster med låga koldioxidutsläpp. Carrefour blev den första franska detaljhandlaren att tilldelas den nationella “anti-food waste”-märkningen för sitt engagemang för hållbarhetsfokuserade åtgärder, inklusive att sälja vissa produkter till ett kraftigt rabatterat pris.
- Laga och återanvänd
Budgetmedvetna konsumenter drev på en världsomspännande trenden att reparera och återanvända reparations- och återanvändningstänkande. Varumärken som Nokia, Nike och Zara hoppade alla på tåget och skapade verktyg och tjänster för att förlänga produktens livslängd. Dessa lösningar omfattade användning av innovativ teknik som till exempel 3D-skanning, men oftast gick det ut på gör-det-själv-lösningar som gjorde det möjligt för kunderna att själva reparera varor, något som ledde till ökad varumärkeslojalitet.
- Fokus på säkerhet
Betalningsbedrägerier online har lett till förluster som uppskattas till 48 miljarder dollar globalt bara i år – något som gjorde att företagen behövt hitta nya sätt att hantera säkerhets- och förtroendefrågor inom betalningssystemen. Eftersom digitala verktyg och big data fortsätter att utvecklas och potentiellt skapar fler sårbara punkter, fortsatte handlarna att implementera smart teknik för att skydda deras finansiella data, betalningar och inköp. Säkerhet inklusive biometrisk inloggning, passerkort, kryptering och maskininlärning blev allt viktigare för att göra shoppingen både snabbare och smidigare och säker samt få kunderna att känna sig säkra vid check-out.
Sammanfattningsvis var 2023 ett år då konsumenterna inte bara blev mer miljömedvetna – även medvetenheten gällande såväl priser som säkerhet ökade. De företag som kunde uppfylla dessa nya förväntningar, samtidigt som konsumenten var deras högsta prioritet under hela köpresan, var de som gick vinnande ur striden och kunde bygga varumärkeslojalitet.
Jonas Breding, chef för norra Europa, PayPal