515
Svenska SHAPP! är unika på marknaden med sin tjänst som erbjuder e-handel i rörligt TikTok-format, med integrerad utcheckning direkt i videoflödet.
Plattformen har genererat starkt intresse sedan starten i maj detta år med 18.000 registrerade nedladdningar.
Idéen bakom SHAPP! – A Shopping App – sattes i rullning i maj 2021 och därefter har projektet letts av Mavshacks utvecklingsavdelning.
Affärsidén bakom SHAPP! är att erbjuda influencers och kunder en mötesplats i en app för inspiration och shopping i rörligt format – en social medie-plattform med integrerade produkter där användare
kan göra köp direkt i videoflödet.
Att Tik Tok är den snabbaste växande sociala plattformen ihop med att man ville göra det enklare för så kallade “microinfluencers” att tjäna pengar på sina varumärkessamarbeten och sitt innehåll födde idén till SHAPP! Algoritmerna är i ständig förändring på alla sociala plattformar vilket har gjort det svårare för kunderatt uppnå önskad räckvidd via sina influencersamarbeten, och därmed försäljning. Detta var något som SHAPP! identifierade tidigt och skapade därför tjänsten som en lösning på detta.
“Vi vill göra det möjligt för de influencers med ett mindre antal följare att faktiskt också kunna tjäna pengar på sitt arbete. Med vår app kan influencers skapa sin egen profil och driva försäljning av olika produkter som rimmar väl med deras flöde och följare. Många influencers i dessa mindre segment har väldigt högt engagemang bland sina följare vilket gör SHAPP! till en bra kanal även för de parter som väljer att integrera och sälja sina produkter hos oss, då vår app fungerar som en extra säljplattform för både varumärken och influencers”, säger Jordan Sörbom, utvecklingsansvarig på SHAPP!
SHAPP! har som ambition att fungera som ett komplement till e-handlare och alla som vill skapa ett community kring sina produkter. Målgruppen är även varumärken som vill hitta nya och innovativa sätt att sälja sina produkter på. Vidare inledde SHAPP! tidigt ett samarbete med Bolt (före detta Tipser) för att kunna erbjuda alla användare en smidig köp- och betalprocess redan från start. Samarbetet har också gjort det möjligt för SHAPP! att kunna erbjuda sina användare ett brett utbud av relevanta produkter från flera kända varumärken.
“SHAPP! är ett spännande komplement till vår liveshopping-satsning Mavshack Live då generation Z som har ett väldigt kort attention span är vana vid ett swipeflöde där det går väldigt fort. Med SHAPP! har vi egentligen bara utvecklat ett beteende som redan fanns och applicerat shopping på det, vilket ligger helt i linje med Mavshacks ambition om att vara ett mjukvaruföretag som ligger i framkant för nya och innovativa affärsidéer” säger Tommy Carlstedt, VD, Mavshack AB
SHAPP! smyglanserades i maj och har nu börjat ta fart ordentligt då appen laddats ner av drygt 18,000 personer. Bland de aktiva användarna på appen finns influencers som t.ex Preeti Kaur, Konrad Andersson och Stella Parnevik. Många användare har dessutom börjat använda sig av uttryck som “shappa” eller “shapping”, vilket är en omskrivning av “shopping”, fast i en app.
Under hösten 2022 så satsar man på att nå över 50.000 nedladdningar samt få fler användare att skriva upp sig på plattformen.