De senaste åren har medfört väsentliga skillnader i rengöring av svenska golv.
Förr och så sent som 2015, var innovation inom dammsugarkategorin något som inte togs på allvar, med enbart en liten grupp produktutvecklare som visade intresse.
Med ny teknologi håller detta på att förändras, menar Gabriel Svensson som är nordisk försäljningschef hos robotdammsugarföretaget Neato Robotics.
Det vi ser idag är en förändring som orsakats av en snabb teknikutveckling. Dammsugare har under de senaste åren fått betydligt striktare krav när det kommer till energiförbrukning, något som resulterat i effektivare och mindre motorer. Detta, kombinerat med en snabb utveckling av batteriteknologi, gjorde att en engelsk dammsugartillverkare för några år sedan bidrog till en revolution inom branschen med batteridrivna handdammsugare.
Trots att den sladdlösa dammsugaren uppfanns för flera år sedan, ser vi nu ännu en revolution inom kategorin: den automatiserade dammsugaren. År 2022 förväntas det säljas mer än 200 000 robotdammsugare i Sverige, vilket är en betydande siffra. I en färsk undersökning som Neato Robotics genomfört visade det sig att att 29 procent av åldersgruppen 25 – 40 äger en robotdammsugare, och att dessa är lika populära i lägenheter som i villor (48 procent respektive 52 procent). Robotdammsugare håller med andra ord på att bli en vardagsprodukt för den stora massan.
Nytt konsumentbeteende
Vi ser också förändringar i konsumentbeteende. Tidigare var dammsugare något man köpte när den gamla gick sönder. Sannolikt blev den köpt hos närmsta återförsäljare som en direkt ersättning. Idag blir fullt fungerande dammsugare ersatta av nya med ännu bättre prestanda, samtidigt som de nya produkterna automatiserar städningen i svenska hem. Att välja en dammsugare först och främst på grund av design var troligtvis inte så vanligt för några år sedan. Idag är design en väldigt viktig del till varför konsumenten införskaffar en robotdammsugare.
Det är också märkbart att förändringen inte drivs av de traditionella marknaderna. Svenska konsumenter köper idag i huvudsak prylar från företag som ser sig själva som teknikföretag. Omedelbar leverans är inte längre lika viktigt som förr, kanske eftersom produkten är tänkt som en fullständig ersättare till den gamla dammsugaren. Samtidigt har säljkanalerna ändrats, dammsugaren köps inte längre hos närmaste återförsäljare utan på internet, där konsumenterna får betydligt fler insikter om vilken produkt de köper och varför.
Många förstagångsköpare
Även om robotdammsugaren är på full fart in i svenska hem, är det trots allt så att de flesta som införskaffar en är förstagångsköpare. Och visst är det osannolikt att konsumenter inte skulle undersöka bland de många nya alternativen som finns där ute? där egenskaper som inte ens konsumenten själv tänkt på får betydelse för hur man upplever produkten.
Vi vet exempelvis från vår senaste undersökning att möjligheten till att rengöra i hörnen, användarvänlighet, filter, smart navigation och batteritid är viktiga faktorer hos andragångsköpare, jämfört med de som införskaffar en robotdammsugare för första gången, som efterfrågar enklare funktioner. Generellt sett har andragångsköpare en högre betalvilja för smartare funktioner. Samtidigt är det betydligt färre förstagångsköpare som är imponerade av billiga robotars städförmåga. Exempel där detta visar sig är städningen av problematiska områden såsom hörn i fastigheten samt förmågan för roboten att kunna ta sig över höga trösklar, vilket leder till att många behåller sin gamla dammsugare.
Sverige leder vägen
Osäkerhet om robotdammsugaren faktiskt fungerar i hemmet anses vara det största hindret för att införskaffa en hos förstagångsväljare. Tidsbesparing och mer frekvent rengöring är de största argumenten för att köpa. Även om tillväxten naturligt bör avta, väntas försäljningen av robotdammsugare att ligga på en stabil och högre nivå de kommande åren.
Ny teknologi kommer samtidigt göra produkterna ännu bättre. Konsumenter som köper robotdammsugare för andra eller tredje gången kommer ställa helt andra krav på funktionalitet och rengöringsförmåga. Vinnaren blir på sikt de företag som levererar lösningar som bäst svarar till kundens önskemål och behov. Det är absolut möjligt att tänka sig en framtid där behovet för traditionella dammsugare helt har försvunnit och den framtiden är närmare än många tror. Ambitionen är att skapa maskiner som utför städningen lika bra som en människa. Än är vi inte helt i mål, men vi kommer närmare och närmare.