Lågkonjunktur skapar högtryck för prisjämförelse
Hem UNDERSÖKNING Lågkonjunktur skapar högtryck för prisjämförelse

Lågkonjunktur skapar högtryck för prisjämförelse

Publicerat av: Redaktionen

Det rådande ekonomiska läget i Sverige har medfört att hushållen över hela landet mer än någonsin ser över sina utgifter.

Denna utveckling påverkar inte bara privatpersoner utan även landets makroekonomiska läge.

Hos landets butiker har vi redan sett flera exempel på hur lågkonjunkturen och ökade kostnader påverkats.

Adyens årliga undersökning, Retailbarometern 2023, ger en tydlig inblick i svenskarnas köpbeteenden. Resultatet visar att konsumenterna, mer än någonsin tidigare, ägnar tid åt att läsa på inför ett köp. Hela 42 procent uppger att de idag lägger mer tid på att söka efter förmånliga erbjudanden innan de genomför ett köp. Denna ökade medvetenhet om priser har också lett till att allt fler svenskar väljer att avvakta inköp och utnyttja högtider som Black Friday, julreor och andra återkommande säsongsreor. 38 procent svarar att det numera är en del av deras normala köpbeteende sedan prisökningarna startade.

–    Det kommer bli allt viktigare framöver för handlare att se över planerade kampanjer men också dra nytta av den data som de sitter på för att skräddarsy erbjudanden efter kundernas behov. När konsumenter blir mer prismedvetna får kampanjer och de stora kampanjhögtiderna större betydelse. Som handlare behöver man förstå att konsumenter antingen väntar ut kommande erbjudanden eller går till en konkurrent, säger Tobias Lindh, vd för Norden och Baltikum på Adyen.

Lågkonjunktur skapar högtryck för prisjämförelseI en annan undersökning, utförd av SIFO på uppdrag av Adyen, framgår det att en av fem svenskar kan tänka sig att vänta upp till en månad innan de genomför ett köp, i förhoppning om en prissänkning eller innan en förväntad reaperiod. Vidare visar undersökningen att ytterligare en femtedel är beredda att vänta upp till ett halvår för att dra nytta av en reaperiod innan de genomför ett planerat köp. Över hälften, 53 procent, svarar att de med tanke på inflationen och det ekonomiska läget är öppna för att byta ut sitt föredragna mat- eller livsmedelsvarumärke mot ett billigare alternativ.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar