Retail media är central för att realisera annonsörers omnikanalstrategi
Hem DETALJHANDEL Retail media är central för att realisera annonsörers omnikanalstrategi

Retail media är central för att realisera annonsörers omnikanalstrategi

Publicerat av: Redaktionen

Det dynamiska och snabbt växande landskapet för annonsering erbjuder en stor potential för marknadsförare och för detaljhandeln i stort. 

Retail media är en avgörande pusselbit för att uppnå en hållbar omnikanalstrategi med utgångspunkt från det öppna och framtidssäkrade internet, menar Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

Retail media utgör, tillsammans med annonsering på mobiler, datorer och internet-uppkopplad tv (CTV), en betydande och växande del av annonsmarknaden och är på väg att bli en oumbärlig del av mixen för annonsörer.

Retail media är dessutom snabbt på väg att bli en av de viktigaste datakällorna för annonsörer. IAB Europe förutspår att retail media-annonsering kommer att omsätta 25 miljarder euro i Europa 2026.

Retail media är central för att realisera annonsörers omnikanalstrategi

Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk

I takt med att konkurrensen om kunderna hårdnar räcker det inte med smarta och säljande marknadsföringsbudskap. På en priskänslig marknad krävs det också att man når ut med samordnade budskap i alla kanaler, detta för att brett etablera övertygande narrativ på kontaktytorna med konsumenterna och som snabbt kan styra om konsumtionen. Denna snabba omvandling ser vi på nära håll, inte minst inom dagligvaruhandeln med vårens kamp om kunderna mellan Ica, Coop, Lidl med flera.

Som med alla nystartade fenomen varierar definitionen av retail media redan inom branschen, och retail media kommer att vidareutvecklas av – och nära – detaljhandlarna.

– Vi ser “retail media” som ett övergripande begrepp som omfattar ett brett utbud av lösningar för annonsörer. Från annonser i eller i närheten av butiker till bredare rekommendationer online, säger Magnus Johansson.

Magnus Johansson förklarar att grunden för lösningarna är annonser på återförsäljares egna webbplatser (on-site retail media). Men möjligheterna sträcker sig bortom det till “off-site retail data”, vilket innebär att varumärken kan använda återförsäljares verifierade köpdata för annonsering på platser utanför återförsäljarnas egna webbplatser och appar, såsom mobil, display och CTV. Detta möjliggör för varumärken att nå kunder tidigare i deras köpresa. Det tillåter också varumärken att använda detaljhandelsdata för att optimera kampanjer över det öppna internet, och nå sin målgrupp med rätt meddelande vid rätt tidpunkt och frekvens för att driva effektiv tillväxt. Övergripande kan detaljhandelsdata användas på olika innovativa sätt.

Genom att använda detaljhandelsdata på rätt sätt, inte bara i enskilda kanaler utan över alla digitala kanaler, kan annonsörer uppnå en bredare och mer korrekt digital räckvidd med hjälp av verifierade data från köp- och lojalitetsprogram. Det ger också bättre möjligheter att mäta hur annonser presterar, inte bara med metriker som räckvidd, frekvens och klick, utan också genom att koppla digitala annonser till faktiska försäljningsresultat, både online och i butik.

– Tänk dig att kunna se effekten av varumärkesannonser från mobil- eller CTV-annonsering på försäljningen i en fysisk butik, säger Magnus Johansson.

En mer effektiv användning av detaljhandelsdata kommer att bli allt viktigare med nya ID-lösningar när cookies ersätts av andra smartare, mer hållbara lösningar, såsom Unified ID 2.0 och dess europeiska motsvarighet (EUID). Detaljhandelsdata är baserad på verifierade köp och lojalitetsprogram, vilket ger betydligt högre relevans och noggrannhet för annonsörer som vill nå en specifik målgrupp. Det finns stor potential för nya identifieringslösningar som inte bara skyddar personlig integritet och levererar mer relevanta annonser till kunder, utan också ger större effektivitet och transparens för annonsörer.

– Utvecklingen går snabbt just nu och det finns många möjligheter för annonsörer att använda detaljhandelsdata för att nå rätt publik i olika faser av kundresan, genom att koppla samman onlinekontaktpunkter med försäljning i fysiska butiker. Vi uppmuntrar dem att ställa krav på sina byråer, teknikleverantörer och mediepartners för att kunna dra nytta av nya möjligheter, avslutar Magnus Johansson.

Relaterade Artiklar