Fotoboksappen gör en rebranding: ”Livet är så mycket mer än en perfekt bild”
Hem APPAR Fotoboksappen gör en rebranding: “Livet är så mycket mer än en perfekt bild, allt är värt att minnas”

Fotoboksappen gör en rebranding: “Livet är så mycket mer än en perfekt bild, allt är värt att minnas”

Publicerat av: Redaktionen

Once Upons rebranding lanseras idag.

Och arbetet kan nästintill kallas terapeutiskt där företaget under två hela år vänt ut och in på sig själv för att hitta kärnan i vad de är och vill vara.

Resan är ett “tillsammans-jobb” där alla medarbetare varit delaktiga.
– Varumärket avspeglas nu bland annat i hur vi sätter löner, rekryterar, onboardar och växer. Under de här två åren har det blivit tydligt att det absolut viktigaste, både internt och externt, är människan och dess välmående, säger Lina Andersson, grundare och CEO på Once Upon.

Från första mötet till idag har det gått två år. Once Upon har under den tiden vridit och vänt på fundamentala delar i företaget, nystat i små som stora frågor och hela tiden hållit alla medarbetare i loopen.
– Det finns vissa saker som behöver tid och det kan faktiskt handla om ren kalendertid. För att ge en så stor sak som varumärket möjlighet att få gro och växa av egen kraft går det inte att forcera, säger Lina Andersson.

Fotoboksappen gör en rebranding: ”Livet är så mycket mer än en perfekt bild”

Fotoboksappen gör en rebranding: “Livet är så mycket mer än en perfekt bild”

Idag och framåt vill Once Upon uppmuntra alla att omfamna hela sig själv. Inte bara det som är bra, utan även det dåliga – och allt däremellan. De vill förmedla att livet är så mycket mer än en perfekt bild, och att allt är värt att minnas.
– Det här är något vi brinner för. Att vara människa kan på många sätt vara en utmaning, med både yttre och inre press på att man ska vara på ett visst sätt. Normerna är starka, och med det här vill vi visa att vi står på människans sida. Vi vill försöka få alla att känna att deras liv är något att känna stolthet över – precis som det är.

Den som känner till Once Upon kommer att lägga märke till att det visuella uttrycket är förändrat. Men lika mycket som varumärket speglar det externa så tas det också ut internt, djupt in i organisationens kärna.
– Mycket går tillbaka till grundläggande tankar om vilket ansvar och vilken roll vi som företag har relativt våra intressenter. Det har blivit tydligt att hållbarhet, både social och miljömässig, är viktigt för hela företaget, men även kunder och ägare. Inom det området vill vi ta stort ansvar, både idag, men ännu mer i framtiden, säger Lina.

Loggan är ny, illustrationer signerade Once Upons egen illustratör Stina Norgren, har flyttat in, färger har ändrats och vision och mission formulerats.
– Det är bara några av sakerna. Vi har tagit ett helhetsgrepp och nu kan vi äntligen se ut och kommunicera som de vi är och känner oss, säger Lina.

Hon får medhåll av Evelina Örn, designer på Once Upon, som varit en av de drivande i arbetet.
– Själv är jag lite av en individualist men måste säga att det här har varit så roligt och det har gått överraskande bra trots att så många varit inblandade. Under mina 20 år som designer har jag faktiskt aldrig varit med om ett lagarbete som liknar det här, säger Evelina.

 

Relaterade Artiklar