Ford öppnar upp orderböckerna för nya helelektriska E-Transit Custom: Sätter en ny standard i sin klass
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIK Ford öppnar upp orderböckerna för nya helelektriska E-Transit Custom: Sätter en ny standard i sin klass

Ford öppnar upp orderböckerna för nya helelektriska E-Transit Custom: Sätter en ny standard i sin klass

Publicerat av: Redaktionen

Med den senaste avancerade tekniken, lång elektrisk räckvidd och utmärkt lastkapacitet sätter Ford E-Transit Custom en ny standard i sitt segment.

Nu öppnar Ford beställningar på den nya helelektriska varianten av Europas mest sålda transportbil.

Med nya E-Transit Custom kan Ford äntligen erbjuda kunderna en helt eldriven skåpbil i 1-tonssegmentet. Bilen har en dragvikt på 2 300 kg, högre än någon annan bil i segmentet. Den erbjuder också klassens bästa prestanda. Dessutom ingår Ford Pro-ekosystemet av digitala tjänster och innovativa lösningar för att göra arbetsdagen bekvämare, effektivare och mer produktiv. Med nya E-Transit Custom sätter Ford en ny standard i klassen.

Med ett batteri på 64 kWh användbar energi är den elektriska räckvidden upp till 327 km1 – cirka fyra gånger längre än den genomsnittliga dagliga körsträckan för en skåpbil i det här segmentet. Den avancerade elektriska drivlinan levererar också när det gäller prestanda, snabbladdning och effektiv energianvändning:

  • Kunderna kan välja mellan en effekt på 100 kW eller 160 kW (136 hk eller 218 hk). Båda har ett klassledande vridmoment på hela 415 Nm.
  • Klassledande dragvikt upp till 2300 kg2.
  • Levereras som standard med värmepumpsteknik för att ge längre räckvidd.
  • Regenerativ bromsning och möjlighet till enpedalskörning.
  • 125 kW DC-snabbladdning som kan laddas från 10–80 % på mindre än 39 minuter3
  • E-Transit Custom kan fås med ProPower ombord – ett unikt system som gör bilen till en energikälla där utrustning och verktyg kan användas med upp till 2,3 kW.

I Sverige börjar priserna på 650 000 SEK (812 500 SEK inkl. moms) för en generöst standardutrustad Ford E-Transit Custom med 136 hk. Med motorn på 218 hk kostar den 670 000 SEK (837 500 inkl. moms). De första kundleveranserna beräknas ske i slutet av sommaren 2024.

Ekosystem av tjänster för lägre driftskostnader, ökad produktivitet och minskad stilleståndstid

E-Transit Custom är helt integrerad med Ford Pros uppkopplade ekosystem av lösningar för laddning, vagnparkshantering och tjänster för att hjälpa företag att minska sina driftskostnader, arbeta mer effektivt och göra övergången till elfordon mycket enklare.

För att minska stilleståndstiden erbjuder Ford Pro 2 år/obegränsad körsträcka som serviceintervall. Ford Pro förväntar sig att E-Transit Custom kommer att ha lägre driftskostnader än en jämförbar dieselbil. För E-Transit kan dessa kostnadsbesparingar vara så höga som 40 %.4

Med hjälp av Ford Pros lösning för vagnparkshantering – E-Telematics6 och mobilappen Ford Pro – kan både förare och vagnparksägare använda realtidsdata för att kontinuerligt övervaka både effektiviteten och skicket på den helelektriska skåpbilen.

Smart mobil kontorslösning och leveranshjälp

Nya Transit Custom kommer med ett paket som kallas ”mobilt kontor” som tillval. Här kan ratten enkelt fällas ner till ett bord som kan användas till allt från ett lunchbord till att skriva på en dator. Med Delivery Assistant tillgänglig från sommaren 2024 kan du spara 20 sekunder per stopp på dina leveranser. Transit Custom levereras också med ett 5G-modem som standard. Detta gör att fordonets mer än 30 moduler snabbt kan uppdateras trådlöst utan att du behöver besöka din Ford-återförsäljare. Ford Pro Upfit Integration System ger dig också möjlighet att sömlöst styra ditt fordons elsystem – inklusive konverteringar – från den vanliga 13-tums pekskärmen i förarmiljön.

Erbjuder fler nya Transit Custom-versioner än någonsin tidigare

I och med att orderböckerna för nya E-Transit Custom nu öppnas kan Ford erbjuda den bredaste portföljen av nya Transit Custom-versioner som någonsin setts i Europa. Urvalet inkluderar ett laddhybridsalternativ med upp till 56 km elektrisk räckvidd1 och en bred kombination av versioner med fyrhjulsdrift, diesel och automatlådor.

Nya generationen av den europeiska skåpbilsfavoriten har utvecklats på en helt ny plattform med lägre golvhöjd i lastutrymmet, en totalhöjd på mindre än två meter och individuell bakhjulsupphängning. Nya Transit Custom kommer också med en rad olika karosstyper:

  • Skåpbil med lastvolymer på 5,8 – 9,0 m3, nyttolast på upp till 1 330 kg5 och lastlängd på upp till 3 450 mm.
  • Skåpbil med dubbelhytt finns även i varianterna L1 (kort) och L2 (lång) i eldriven version.
  • Unik i sin klass, MultiCab tar upp till fem passagerare med en L-format mellanvägg utformat för att transportera fullängdsgods bredvid den andra sätesraden.

Ford öppnar upp orderböckerna för nya helelektriska E-Transit Custom: Sätter en ny standard i sin klass

Sedan Ford öppnade för beställningar på nya Transit Custom som inkluderar diesel, fyrhjulsdrift och automatlåda tidigare i år har efterfrågan varit mycket hög. När Ford nu öppnar upp för att beställningar av den helelektriska E-Transit Custom på den svenska marknaden finns det all anledning att tro att ännu fler svenskar kommer att anmäla sitt intresse för vad som är en av de mest populära skåpbilsmodellerna på den svenska marknaden.

###

1 Elektrisk räckvidd testad enligt Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och kan uppnås med fulladdat batteri. Den faktiska räckvidden varierar beroende på ett antal faktorer, t.ex. väderförhållanden, utomhustemperatur, körstil, rutt, användning av luftkonditionering, fordonets skick, dragvikt, antal passagerare, batteriets ålder och skick med mera.

2 Den maximala släpvagnsvikten varierar beroende på last, fordonskonfiguration, tillbehör och antal passagerare.

3 Laddningshastigheten är baserad på tillverkarens tester. Dina resultat kan variera både när det gäller toppladdningstider och batteriets laddningstillstånd.

4 Baserat på 3 år eller 180 000 km. Planerat och oplanerat underhåll för en batterielektrisk skåpbil jämfört med en motsvarande skåpbil med diesel.

5 Den maximala nyttolasten varierar beroende på tillbehör och fordonskonfiguration.

6 Ej tillgänglig i Sverige

Relaterade Artiklar