I och med Black Friday och Cyber Monday har julhandeln börjat på allvar, och försäljningsvolymerna förväntas vara fortsatt höga under desember.
Men nu varnar säkerhetsexperter för att den globala komponentbristen kan öka riskerna för att handla online ytterligare.
I spåren av coronapandemin slog den svenska näthandeln rekord 2020, med en total omsättning på 122 miljarder kronor. Även om restriktionerna i Sverige idag är mildare än de var under december förra året, förväntas e-handeln även i år utgöra en stor del av julhandeln, som enligt Handels Utredningsinstituts årliga prognos kommer att växa med tre procent.
Men näthandel innebär också bedrägeririsker, särskilt för den som är ovan vid att handla, och i år finns ytterligare faktorer som förenklar för kriminella. I en analys av den globala julhandeln slår Cisco:s cybersäkerhetsorganisation Talos fast att den globala bristen på elektronikkomponenter öppnar gör konsumenter mer mottagliga för att bli lurade.
”Det är svårt att skilja mellan ett äkta och ett falskt erbjudande redan till vardags, och de flesta känner nog igen sig i frustrationen över att leta förgäves efter det som står högst på barnens eller familjens önskelistor. Den frustrationen gör att man blir mer benägen att göra misstag”, säger Henrik Bergqvist, säkerhetsexpert på Cisco Sverige.
Komponentbristen påverkar en mängd populära produkter, framför allt inom hemelektronik, som lär finnas på många svenska önskelistor – inte minst den senaste generationens spelkonsoler, Playstation 5 och Xbox Series X. Fler komplicerande faktorer är det fortsatt osäkra globala läget kring pandemin, och det extrema vädret i Asien och Europa under hösten, vilket skapar störningar och förseningar i leveranskedjorna.
Cisco Talos-analysen förutspår att årets cyberbrottskampanj mot konsumenter kommer att pågå längre och vara mer ihållande än i vanliga fall, där de flesta bedrägeriförsöken varit koncentrerade kring Black Friday och de sista dagarna i jul. Fokus kommer att vara på produkter som är svåra att få tag i i vanliga butiker, eller har lång leveranstid.
”Även i de fall produkterna finns att köpa är det en extra lång och snårig väg mellan fabriken och tomtens säck i år. Det riskerar att leda till många avbrutna köp där konsumenter försöker att hitta en plan B i sista minuten, och det här vet brottslingarna om, tyvärr är de väldigt skickliga på att hålla koll på och utnyttja världsläget. Det enda man kan göra är att vara misstänksam och vidta de steg man kan för att skydda sig”, säger Henrik Bergqvist.
Lista / Då ska du vara extra misstänksam
- Ser erbjudandet för bra ut för att vara sant? Då är det förmodligen det.
- Var misstänksam mot inlägg på sociala medier som annonserar erbjudanden “för bra för att vara sant”.
- Var misstänksam om du uppmanas att agera snabbt. Bedragare skapar en känsla av brådska för att få dig att agera impulsivt.
- Var försiktig med e-postmeddelanden eller textmeddelanden du får som indikerar ett problem eller en fråga angående dina finansiella konton.
Lista / Så skyddar du dig i jul – och årets alla andra dagar
- Gör din research – verifiera legitimiteten hos alla företag eller välgörenhetsorganisationer som skickar dig ett oombett e-postmeddelande eller riktar sig till dig via sociala medier.
- Klicka aldrig på länkar som finns i ett e-postmeddelande med reklam du inte bett om – skriv alltid webbplatsen manuellt.
- Använd en lösenordshanterare och multifaktorautentisering.
- Navigera direkt till handlarens webbplatser – klicka inte på visningsannonser.
- Svara inte på oönskad e-postreklam.
- Undvik att fylla i formulär som finns i e-postmeddelanden som ber om personlig information. Gör det bara på sajter du litar på, och dit du surfat själv.
- Använd kreditkort, inte betalkort – och vid tveksamhet använd en speciellt skapad e-postadress och ett tillfälligt/påfyllningsbart kreditkort.
- Gör inte köp när du surfar på på offentliga eller obekanta WiFi-anslutningar.