Data från nShift visar att nordborna har bråttom att returnera sina oönskade julklappar
Hem UNDERSÖKNING Data från nShift visar att nordborna har bråttom att returnera sina oönskade julklappar 2022

Data från nShift visar att nordborna har bråttom att returnera sina oönskade julklappar 2022

Publicerat av: Redaktionen

En analys av returdata från 25–31 december visar att norska konsumenter gör flest returer direkt efter jul

I Norden dröjde mottagarna inte länge med att returnera sina oönskade julklappar.

Det framgår av nya data från nShift, global ledare inom programvara för parcel delivery management.

Enligt analysen var de norska kunderna hetast på gröten med att returnera sina oönskade klappar 2022. Närmare åtta procent av returerna gjordes på annandagen och en tredjedel (29 %) av dem tisdagen den 27 december. Norge gjorde därmed fler och tidigare returer än något annat nordiskt land. Danskarna väntade ytterligare 24 timmar med att skicka tillbaka sina presenter. Den populäraste returdagen i Danmark var onsdagen den 28:e (30 %). De som tog längst tid på sig att returnera varorna var finländarna: En av tio returer skedde den 31 december.

Även om de flesta returer gjordes efter julhelgen så fanns det ändå några som var ännu snabbare i starten. En mindre andel av returerna i varje region skickades redan på juldagen. På den punkten var Sverige störst, där hela två procent av returerna skedde den dagen.

Philipp Goldberg, Product Director för Returns på nShift säger: ”Att vi ser så många returer så snart efter jul understryker bara det faktum att kunder förväntar sig att snabbt och enkelt kunna returnera varor.  Hur returprocessen beskrivs och hanteras är numera en avgörande del av shoppingupplevelsen, och det är särskilt viktigt när kunden köper en present åt någon annan.”

nShift sammanställde denna statistik genom att analysera returdata från sista veckan i december 2022.  Genom att titta på vilken dag i veckan transportörer aviserades för att hämta upp varor kunde de avgöra under vilka dagar flest kunder ville få bollen i rullning.  Om man tittar på hela Norden så var den 28 december den mest populära dagen med över en fjärdedel (25,6 %) av veckans begärda returer.  Den var närmast följd av torsdagen den 29:e (22,3 %) och tisdagen den 27:e (22 %).

Goldberg fortsätter: ”Det råder inget tvivel om att handlare måste erbjuda en attraktiv returpolicy och göra det lätt för kunder och lager att hantera returer. Det innebär att det inte längre bara är önskvärt att ha de bästa processerna och systemen på plats, utan det är absolut nödvändigt.”

nShifts returlösning minskar det administrativa arbetet och erbjuder kunder som vill skicka tillbaka sina beställningar en smidig, friktionsfri process.

Data från nShift visar att nordborna har bråttom att returnera sina oönskade julklapparnShifts kunder kan

  • undvika handskrivna retursedlar
  • omvandla 30 % av returerna till byten
  • hålla sina kunder uppdaterade om returens status
  • arbeta i en datadriven process och analysera returerna i realtid
  • ha konstant kontroll över hur många returer som är på väg till lagret.

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar