Trend Micro varnar nu för en förväntad ökning av cyberattacker mot uppkopplade bilar, och att cyberhoten mot fordon i sig kommer utvecklas under kommande femårsperiod.
Dagens bilar kan alltmer klassas som kraftfulla datorer på hjul snarare än traditionella fordon.
De beräknas innehålla över 100 miljoner rader kod, vilket kan jämföras med ett genomsnittligt passagerarplan som har omkring 15 miljoner.
Men samtidigt som smarta uppkopplade funktioner kan förbättra såväl körupplevelsen som den allmänna trafiksäkerheten, så ökar det också riskerna för att råka ut för cyberattacker.
Ett område som kan komma bli särskilt utsatt inom kommande år är bilens användarkonto. Genom att kapa eller stjäla sådana konton, via nätfiske eller skadlig programvara, kan en cyberbrottsling lokalisera bilen, bryta sig in och potentiellt sälja den vidare för delar eller använda den för nya brott. De kan till och med komma åt ägarens hemadress och kartlägga när denne inte är hemma för att kunna göra inbrott. Det är en korsning mellan fysisk och uppkopplad brottslighet som tidigare synts vid bland annat attacker mot bankomater.
Tillgång till bilägares användarkonton kan ge cyberkriminella möjlighet att:
- Från distans starta eller låsa upp bilen
- Öppna bilen och stjäla värdesaker
- Utföra engångsbrott såsom till exempel droghandel
- Stjäla bilen och sälja dess delar
- Lokalisera bilen för att kartlägga ägarens hem och när denne inte är hemma
De goda nyheterna är att det än så länge inte finns några bevis på forum för cyberkriminella för att dessa attacker ännu ägt rum. Nuvarande fokus för hackare är framför allt nätverkstillgång för att kunna stjäla data – snarare än användarkonton.
– Även om fokus för cyberbrottslingar tenderar att vara nätverksåtkomst för stöld av ”vanliga” data, snarare än bilanvändarkonton, kommer det inte att ta lång tid innan de inser vikten av datan som lagras i bilar, säger Jean Diarbakerli, Säkerhetsrådgivare hos Trend Micro. Cyberkriminella har ännu inte hittat ett sätt att tjäna pengar på användarkonton, men det förväntas förändras inom fem år. De kommer få bättre förståelse kring det uppkopplade fordonets ekosystem, och därför är det är viktigt för branschen att börja planera för ett sådant scenario redan nu.