Rapport: Allt fler svenskar fönstershoppar på nätet
Hem E-HANDEL Allt fler svenskar fönstershoppar på nätet

Allt fler svenskar fönstershoppar på nätet

Publicerat av: Redaktionen

Köplusten hos svenska konsumenter är fortfarande på dekis och har sjunkit mest globalt.

Samtidigt ägnar vi mer tid åt att titta på produkterna än att köpa dem.

Nyligen släppte Salesforce färsk data från Shoppingindex för årets tre första handelsmånader.

Undersökningen omfattar 1,5 miljarder e-handelstransaktioner från 40 länder, varav Sverige är ett.

Siffrorna visar att intresset för konsumtion är högt trots att antalet konsumenter som genomför sina köp minskar. Trafiken till e-handelssidor har ökat med sex procent under första kvartalet 2023, samtidigt som utgifterna för shopping har minskat med sju procent jämfört med samma period förra året. Det innebär att konsumenter tillbringar mer tid på handelsplattformar på nätet, men gör färre eller billigare köp.

– Konsumenters köpkraft har minskat betydligt på grund av höga räntor och inflation. Fler väljer därför att göra medvetna val för att spara pengar, bland annat genom att handla second hand. Även om det finns en ökande medvetenhet om att handla hållbart och minska klimatpåverkan, är det sannolikt att plånboken styr besluten just nu, säger Martin Lindahl ansvarig för Retail på Salesforce Sverige.

Rapport: Allt fler svenskar fönstershoppar på nätetUndersökningen visar också att majoriteten konsumenter avbryter sina köp efter att de lagt varorna i kundkorgen. Totalt 83 procent av inköpen från mobilen och 77 procent från datorn genomförs aldrig.

Samtidigt köper allt fler konsumenter fler varor till nedsatt pris. Siffror från undersökningen visar en ökning till 25 procent jämförelsevis med 19 procent under samma period förra året.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar