Alla pratar om AI och intelligenta chattbotar, efter den senaste tidens jättekliv för textrobotar som ChatGPT.
Men se upp så att ni inte blir helt förblindade av de nya möjligheterna – det krävs mer för att kunderna ska bli intresserade.
Det har varit fascinerande att hänga med i nyheterna om AI och chattbotar de senaste veckorna. Först kom bildbaserad AI som Dall-I och MidJourney, som med några få nyckelord kan skapa en ny logotyp, bilder, inspiration till kampanjer, eller anslående porträtt av alla era medarbetare.
En konstnär vann till och med första pris på en amerikansk konstutställning med ett verk skapat av MidJourney – vilket väckte stor debatt.
Sedan hände något magiskt: OpenAI släppte en ny version av ChatGPT och tog internet med storm. AI:n kunde göra allt från att skriva sångtexter baserade på enkla skisser till att förvandla nyckelord till kompletta pressmeddelanden. Den kunde till och med skriva korrekt, fullt användbar programkod.
I sann domedagsanda har detta skapat oro för förlorade jobb bland både journalister, marknadsförare, översättare och utvecklare. Det enorma intresset och framstegen för ChatGPT har gjort OpenAI till det snabbast växande företaget någonsin och ChatGPT byggs nu in i mängder med mjukvarulösningar, bland annat Microsofts operativsystem och tjänster.
AI-robotar kommer utan tvivel att bli en del av vår vardag, men även om det är lätt att bli imponerad av tekniken så är mitt råd att inte genast sätta ChatGPT-implementeringen längst fram i utvecklingskön till er webbutik, appar och tjänster. Era kunder vill nämligen inte ha det … än.
Behåll fokus på webbutveckling…
Under årens lopp har vi upplevt åtskilliga stora tekniska framsteg – men vi har förutspått dubbelt så många. Fundera till exempel på hur det var när Googles cyber-brillor, Google Glass, skulle bli nästa stora grej, eller när du senast befann dig i Metaverse – Metas och Mark Zuckerbergs VR-revolution som inte heller verkar ha kommit igång.
Alla är överens om att AI – och särskilt praktisk AI som chattbotar – kommer att förändra vår vardag radikalt, kanske inte helt olikt hur AI-assistenten Samantha fungerar i filmen ”Her”, där Joaquin Phoenix har personliga samtal med (och känslor för) sin virtuella assistent.
Men frågan är när det händer? Genomsnittskonsumenten är mycket mer intresserad av vad som fungerar i dag än vad som kommer att göra det om ett tag. Många e-handlare är övertygade om att smarta funktioner på sajten skapar merförsäljning, medan deras kunder är inte alls med på tåget. Det visar en jämförande undersökning som Storyblok har gjort bland 6000 konsumenter och 500 chefer på företag.
Bland annat trodde 77 procent av de tillfrågade cheferna att chattbotar skapar en bättre användarupplevelse, medan bara 27 procent av konsumenterna instämde i det. Med andra ord, en stor skillnad mellan företagen och deras kunder.
Samma studie visar att 27 procent av de tillfrågade cheferna trodde att grundläggande förbättringar av sajten var rätt väg för att få en bättre användarupplevelse – samtidigt som mer än 65 procent av konsumenterna instämde i det påståendet.
… Men förbered er på revolutionen
Med allt detta sagt kan vi ändå se fram emot att AI innebär en revolution för e-handeln. För tänk dig att kunna besöka favoritbutiken på nätet och mötas av en chattbot som kan plocka fram ett urval skjortor som svar på ”jag behöver en skjorta för ett avslappnat cocktailparty i storlek XL” – eller en bot som kan hjälpa dig fylla korgen med rätt grejer som svar på frågan: ”Vad behöver jag för att måla väggarna i köket?”
Intelligenta assistenter på webben kommer absolut att bli stort, men både vår undersökning och andra studier visar att den här typen av funktioner bara skapar merförsäljning när alla andra delar av sajten också fungerar: Är den sökoptimerad, är prestanda tillräckligt bra, kan ni snabbt och agilt kommunicera innehåll både på sajten och i och andra kanaler, och så vidare.
Visst ska vi se fram emot och göra oss redo för AI-revolutionen, men mitt samlade råd är att först få ordning på det grundläggande.
Av Alexander Feiglstorfer, CTO and Co-Founder of Storyblok