Litium, en av Nordens ledande aktörer inom digital handel, släpper idag rapporten ”Nordic Digital Commerce in B2B 2024”.
Årets rapport är den åttonde i ordningen och visar på en växande optimism bland nordiska B2B-företag när det kommer till den digitala affären.
Baserad på svar från mer än 900 beslutsfattare i nordiska B2B-företag i olika sektorer såsom tillverkning och handel, ger rapporten en heltäckande bild av det digitala B2B-landskapet.
Två tredjedelar (68%) av Nordiska B2B-företag använder sig idag av digitala kanaler för att göra affärer, vilket inkluderar en mängd olika lösningar, från e-handelsplattformar och kundportaler till digitala produktkataloger. Årets rapport visar också att en betydande majoritet (71%) av nordiska B2B-företag som säljer digitalt förväntar sig tillväxt inom den digital försäljningen – så många som 68% räknar med tvåsiffrig tillväxt.
– I år ser vi hur B2B-företagen är klart mer optimistiska jämfört med förra året. Det finns en stark vilja och drivkraft att växa den digitala B2B-affären. Drivkrafterna bakom en satsning på digital handel har också förändrats över åren. Från att haft interna förbättringar i fokus riktar man nu blicken utanför det egna företaget, förklarar Malin Bodolla, CMO på Litium och ansvarig för studien.
Där interna drivkrafter, som en önskan att förenkla administration och effektivisera försäljningsprocesser, dominerat tidigare år ligger fokus idag på att förbättra kundservice och generera nya intäkter.
– Rapporten visar också på en viss diskrepans mellan beslutsfattarnas förväntningar och den service de själva erbjuder. Det tyder på att nordiska B2B-företag fortfarande har en bit kvar när det gäller att erbjuda sina kunder en optimal kundupplevelse som kombinerar personlig service med självbetjäning, säger Malin Bodolla.
Årets studie tar även tempen på riskmedvetenheten i nordiska B2B-företag när det gäller cybersäkerhet. Bara hälften, 51%, av B2B-företagen är idag trygga i att deras system och processer kan hantera hot mot företagets IT-miljö och digitala handel.
Rapporten lyfter också hur användningen av artificiell intelligens (AI) skapar nya möjligheter för den digitala B2B-affären. 15% av företagen använder idag AI för att stärka sin digitala verksamhet och 21% planerar för det. Användningsområdena varierar från marknadsförings- och säljstöd till förbättrad datainsamling och personalisade kundupplevelser.
– Syftet med Nordic Digital Commerce in B2B är inte bara att stärka vår förståelse för marknaden; vi vill också ta en aktiv roll i att sprida kunskap och insikter mellan företag. Investeringar i digitala kanaler är inte bara avgörande för att hantera dagens affärsutmaningar utan också viktiga för att förbereda för framtiden, avslutar Malin Bodolla.