Sportindex från branschorganisationen Svenskt Sportforum visar att sporthandelns försäljning minskade med 7,5 procent under fjärde kvartalet 2022, vilket blir fjärde kvartalet i rad med negativ utveckling för sporthandeln.
Helåret 2022 landade sporthandelns försäljningsutveckling på minus 5,8 procent.
Försäljningstappet ska dock ses i relation till de exceptionellt starka jämförelsetal som sporthandeln möter.
Under fjärde kvartalet 2021 upplevde sporthandeln en återhämtning i fysiska butiker samtidigt som e-handeln, som fått en ordentlig skjuts av pandemin, fortfarande växte stadigt. Samtidig inleddes vintersäsongen 2021/2022 med tidig kyla och snö vilket boostade försäljningen av kategorier som alpint, längdåkning och jackor. Tillsammans bidrog detta till att sporthandeln växte med över 20 procent under fjärde kvartalet 2021. Förhållandena var minst sagt inte lika gynnsamma under fjärde kvartalet 2022, som för konsumenterna i stället präglades av en krympande köpkraft samt oro kring ekonomin och omvärldsläget. Detta i kombination med mindre gynnsamma väderförhållanden skapade inte förutsättningar för en lika stark tillväxt i sporthandeln.
Även sett till helåret 2022 landade sporthandelns försäljningsutveckling på minus efter att ha upplevt stark tillväxt under 2021. Helårsutvecklingen blev minus 5,8 procent. En del av tappet kan kopplas till det oroliga ekonomiska läget och att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det faktum att den allra största delen av året inte har präglats av en pandemi är också en bidragande faktor. Under pandemin fick sporthandeln ett ordentligt lyft när skidsemestrar i Sverige ersatte resor till tropiska länder, friluftsintresset blomstrade hos svenskarna och hemmajobb gjorde att det blev ont om lediga tider i padel- och tennishallar. Under 2022 och återgången till ett normalläge har konkurrensen om konsumenternas tid och pengar blivit starkare. Sportaktiviteter och konsumtion i sporthandeln har i högre grad konkurrerat med kontorsarbetstid, utlandsresor, kulturevenemang, restaurangmiddagar och sociala tillställningar.
Under fjärde kvartalet 2022 var försäljningstappet större i butiksledet än i e-handeln. E-handeln fick ett litet lyft med positiva tillväxttal under perioden september till november och stod för en större andel av den totala försäljningen år 2022 än under pandemiåren 2020-2021, vilket indikerar att konsumenterna fortsätter att vilja handla online även när de inte begränsas av restriktioner och risk för smittspridning.
Från och med detta kvartal redovisar Sportindex utvecklingen för två nya produktkategorier, varav en är utrustning till racketsport. Kategorin innehåller racket, bollar, nät och annan utrustning till racketsporter som tennis, badminton och padel. Racketsport hade ett försäljningstapp på 33,8 procent under fjärde kvartalet 2022 jämfört med samma period föregående år.
“Under de senaste 18-24 månaderna har vi sett en riktigt stark utveckling av segmentet racketsport, vilket främst beror på den starka padel-trenden som varit. Nu när vi möter väldigt höga jämförelsesiffror ser vi stora tapp. Analysen är att marknaden mättats en hel del samt att det säljs oerhört mycket mer racketprodukter hos fler aktörer”, säger Daniel Löfkvist, COO och Vice President på Stadium Group.
Utöver racketsport redovisas försäljningsutvecklingen i Sportindex på 21 andra produktkategorier som du får tillgång till som prenumerant av Sportindex Premium.
Prenumerera på Sportindex och få tillgång till all statistik!
Sportindex erbjuds i två prenumerationsalternativ: Sportindex Bas och Sportindex Premium. Sportindex Bas riktar sig till dig som behöver övergripande kunskap om hur sporthandelns utveckling medan Sportindex Premium riktar sig till dig som behöver veta allt om marknadstrenderna och vad som driver försäljning i sporthandeln. Det finns även möjlighet att få en skräddarsydd rapport efter dina behov.