Sveriges största kommun – Stockholms stad – har valt att använda Zoom X, en skräddarsydd lösning från Zoom Video Communications, Inc, som en del i digitaliseringen av kommunens offentliga sektor.
Zoom X, som drivs av Deutsche Telekom, kombinerar en intuitiv och innovativ kommunikationsupplevelse med en lokal infrastruktur, datasäkerhet och tjänster av högsta klass.
Lokaliseringen för den svenska marknaden utförs av den Visualised AB, Zooms största systemintegrationspartner i Norden.
Zoom X efterlever fullt ut Stockholms stads säkerhets- och integritetskrav och ska ersätta de lösningar som kommunen hittills har använt sig av. Kommunikationsplattformen Zoom har, tillsammans med Stockholm Stad och Visualised AB, arbetat för att uppfylla de juridiska och tekniska krav som European Data Protection Supervisor (EDPS) rekommenderar. Lösningen, som helt och hållet drivs och hanteras inom EU, levererar Zooms betrodda tjänster och funktioner, inklusive möten, chatt, whiteboarding, webbseminarier, Zoom Rooms och Zoom Phone.
Initialt kommer 16 000 användare förses med Zoom X. Här är några av de möjligheter som Stockholms stad, Sveriges största kommun, kommer kunna dra nytta av:
- Säker och pålitlig samverkan för anställda inom den offentliga sektorn
- Bättre stöd till personer med hörselnedsättningar, språk- och talsvårigheter, genom att erbjuda språktolkning, översättning och transkription via videokommunikation
- Tillhandahålla en bättre arbetsmiljö för personal inom den offentliga sektorn för ökad medarbetartrivsel, minskad personalomsättning och färre pendlingstimmar till jobbet.
”Zoom X gör att vi kan möta kraven i högt reglerade miljöer, såsom i den svenska offentliga sektorn. Samarbetet med Stockholm Stad och Visualized är ett bra exempel på hur vi arbetar tillsammans med våra partners och kunder, för att värna om krav- och lagefterlevnad,” säger Ole Mygind på Zoom.