I en marknad som går alltmer mot en digital köpresa så gäller det att välja rätt typ av betald annonsering menar experten Christian Benavente, ägare av ADS byrån Digimii.
”Under senare år har det blivit allt vanligare att använda retail som begrepp även i den svenska detaljhandelsvärlden. Då främst i bemärkelse butiksled”
Digimii är en prisbelönt byrå som specialiserar sig på Performance marketing främst inom Facebook och Google annonsering. Digimii är inne i en spännande tillväxtfas och i år landar omsättningen på ca 6 MSEK. Visionen är att positionera sig som en av de ledande byråerna inom Performance Marketing i Norden.
För IT-Retail delar Christian med sig av dom bästa adwords tipsen.
Vad är dina fem bästa tips för dom inom retail som vill växla upp med Google Ads?
- Sätt tydliga mål från start. Är fokus att driva tillväxt eller är det viktigare att prioritera lönsamhet?
Har man ett tydligt mål från start, blir det lättare att sätta en strategi som är kopplat till målet och de övergripande affärsmålen. - Investera tid på att optimera produktflödet fullt ut för maximal exponering i Shopping kanalen
Genom att optimera produktflödet fullt ut och lägga till så många relevanta attribut som möjligt, ökar man chansen för att matcha mot fler potentiella söktermer i Shopping resultatet som i sin tur kan påverka försäljningen markant. Det är allt för många bolag som lägger för lite krut på att ha ett väl optimerat produktflöde, och man nöjer sig ofta med de obligatoriska attributen.
Rekommenderar även att man kopplar upp sig mot en CSS (Comparision Shopping Service) partner som Klarna CSS. Som CSS partner kan man spara upp till 20% på klickpriserna i Shopping annonserna.
- Säkerställ att ni spårar och datan på optimalt sätt och feeda plattformen med rätt värden och signaler
Med tanke på att plattformarna får mindre och mindre data p.g.a. av cookies och integritetspolicy, samtidigt som maskininlärningen blir allt mer beroende av relevant och värdefull data, har det blivit allt mer viktigt att feeda plattformarna med rätt värden och signaler.Det är också viktigt att man importerar första parts data till kampanjerna och “matar” maskininlärningen med så mycket relevant data som möjligt. Första parts data kan till exempel vara tidigare genomförda köp, lagt produkter i varukorgen, besökt specifika sidor etcetera. Denna data underlättar för maskininlärningen till att lära sig snabbare och ha bättre förutsättningar i budgivningen. - Bygg en kontostruktur som ger rätt förutsättningar för datainsamling och optimering. Med en god kontostruktur har man bättre förutsättningar för att optimera kampanjerna och kontot på ett bättre sätt och det är också viktigt att ha en god struktur sett ur datainsamlings perspektiv.
- Stirra er inte blinda i Google Ads plattformen, tänk holistiskt och se helheten.
Bara för att man inte uppnår det resultat man önskar, behöver det inte alltid ha med åtgärder i Google Ads att göra, utan det kan ha med andra faktorer att göra som till exempel upplevelsen på sajten, strul i kassan, konkurrenter annonserar på samma produkter till billigare pris etcetera
Bra att veta:
AdWords är ett reklamsystem som Google utvecklat för att hjälpa företag att nå onlinemålmarknader via sin sökmotorplattform och partnerwebbplatser. ADS brukar kallas för motsatsen till organisk trafik som i stället sker via SEO som står för search engine optimization.
Performance marketing innebär att du vid prestationsbaserad marknadsföring bara betalar vid